11.12.2017
RAD VIJEĆA MINISTARA I PARLAMENTARNE SKUPŠTINE BiH U PRVIH 9 MJESECI 2017.: POREMEĆENI POLITIČKI ODNOSI U ZEMLJI UTICALI I NA DRŽAVNI NIVO VLASTI
Tri godine od britansko-njemačke inicijative, koja je krunisana
deklarativnom podrškom svih parlamentarnih stranaka evropskoj
opredjeljenosti i neophodnim reformama, sav, tada nanovo probuđeni,
optimizam je nestao u suočenju sa neodgovorim ponašanjem ovdašnjih
političkih aktera. Koji su nesposobnost da provedu projektovane reforme i
dovedu do poboljšanja stanja u zemlji, odlučili ponovo kompenzirati
međusobnim svađama, optužbama, dizanjem tenzija,... stavljajući ponovo
uskostranačke i lične interese ispred interesa građana. Takvoj opštoj
atmosferi u državi, postepeno je poklekao i državni nivo vlasti, koji je
u prvoj polovini mandata bio najkonstruktivniji dio vlasti u BiH, koji
je, koncentrisan na stvari od zajedničkog inetresa izbjegavao (doduše,
ne uvijek uspješno) učestvovanje u besmislenim sukobima i dizanju
tenzija i uspio da uradi nekoliko konkretnih značajnih stvari za građane
ove zemlje. U 2017. godini, međutim, došlo je do zastoja (gotovo) svih
pozitivnih trendova. Odnosi su poremećeni i u Predsjedništvu zemlje i u
državnom parlamentu, pa i u Vijeću ministara. A vladajuća koalicija,
praktično, više i ne postoji.
NAJOZBILJNIJI PROBLEM, KOJI NAJBOLJE
ILUSTRUJE DISFUNKCIONALNOST VLASTI, U POSMATRANOM PERIODU, UZROKOVANU
PROBLEMIMA U ODNOSIMA UNUTAR VLADAJUĆE KOALICIJE, JE U BROJU
REALIZOVANIH ZAKONA. Za prvih 9 mjeseci 2017. godine, na nivou PS BiH
(dakle u oba doma) usvojeno je svega 4 zakona, što je najlošiji rezultat
na polju zakonodavnih aktivnosti u posljednja tri mandata. To je čak 3 i
po puta manje od broja usvojenih zakona u prvih 9 mjeseci prethodne
godine, 5 puta manje nego u prvih 9 mjeseci 2013. i 10 puta manje nego u
prvih 9 mjeseci 2009. Pri tome, sva 4 usvojena zakona su tek izmjene i
dopune postojećih zakonskih akata. Dakle, nije usvojen nijedan novi
zakon.
ZBOG IZUZETNO MALOG BROJA USVOJENIH ZAKONA, U
POSMATRANOM PERIODU JE, POSEBNO DO IZRAŽAJA DOŠAO PROBLEM NEPOVOLJNOG
ODNOSA USVOJENIH I ODBIJENIH ZAKONA, PO KOME JE PS BIH SPECIFIČNA U
SVJETSKIM OKVIRIMA. PS BiH je, naime, poznata po tome da joj je broj
odbijenih zakona, najčešće vrlo blizu broju usvojenih, a da ga u nekim
momentima i prelazi. Ali, rezultat u prvih 9 mjeseci 2017. godine je
zaista porazan i svojevrsno iznenađenje čak i za PS BiH, pogotovo za
ovaj saziv od koga se tako puno očekivalo (nakon što su se svi ključni
politički akteri obavezali na posvećenost reformskim procesima, pod
pokroviteljstvom EU). Naime, u posmatranom periodu su usvojena 4 a
odbijeno 11 zakona ili skoro 3 puta više od broja usvojenih. Što
ostvareni rezultat, i po tom parametru, čini najlošijim u posljednjih 11
godina. Naime, prije 4 godine (u prvih 9 mjeseci 2013.) je usvojeno 21 a
odbijeno 9 zakona, a prije 8 (u prvih 9 mjeseci 2009.) bilo je usvojeno
42 a odbijeno 32 zakona. Inače,...
OBA DOMA PS BIH SU
OZBILJNO KASNILA SA USVAJANJEM SVOJIH ORIJENTACIONIH PLANOVA RADA ZA
2017. G. Umjesto do kraja 2016. oba plana usvojena su u martu 2017.
godine.
NIJE BILO SPREMNOSTI UNUTAR PREDSTAVNIČKOG DOMA PSBIH ZA
NASTAVAK AKTIVNOSTI NA STVARANJU PRETPOSTAVKI ZA IZRADU ZAKONA O
ISPITIVANJU PORIJEKLA IMOVINE DUŽNOSNIKA U INSTITUCIJAMA BIH. Iako je
Dom naroda PSBIH na 28. sjednici od 04.05.2017. godine, usvojio
Zaključak o formiranju Interresorne radne grupe za izradu spomenutog
zakona, prijedlog Zaključka je odbijen na nastavku 51. sjednice
Predstavničkog doma PSBiH, 13.09.2017. godine.
JOŠ UVIJEK
NIJE DONESEN ''PROGRAM INTEGRIRANJA BIH U EU“. Nakon usvajanja
''mehanizma koordinacije'' evropskih integracija BiH, tokom 2016. g,
ispunjena je ključna pretpostavka za konačno usvajanje ovog programa,
koji predstavlja strateški, odnosno planski dokument za pristupanje BiH
Evropskoj uniji, koji bi trebao dati pregled svih obaveza BiH, dinamiku
njihove realizacije, plan ispunjenja kriterija za članstvo BiH u EU,
plan usklađivanja domaćeg sa zakonodavstvom EU, kao i procjenu troškova
realizacije tog programa.
I DALJE JE JEDNA OD NAJPOZITIVNIJIH
STRANA RADA PARLAMENTARNE SKUPŠTINE BIH, VISOKA AKTIVNOST POSLANIKA U
PREDLAGANJU ZAKONSKIH RJEŠANJA. Od 44 zakona koji su se u prvih 9
mjeseci 2017. godine nalazili u parlamentarnoj proceduri, 21 je
predložen od strane poslanika i delegata PS BiH. No, samo jedan od njih
je i usvojen.
SISTEMSKA DISKRIMINACIJA BH. GRAĐANA I
KRŠENJE MEĐUNARODNIH ZAKONA, OD STRANE BH. INSTITUCIJA, SE, NAŽALOST,
NASTAVLJA. Dom naroda PS BiH i dalje funkcioniše bez predstavnika
„Ostalih“ u svom sastavu, a, godinu dana do izbora, ne postoji ni
naznaka dogovora oko toga kako da se presuda Međunarodnog suda za
ljudska prava u Strazburu implementira u kontekstu izbora članova
Predsjedništva BiH.
VIJEĆE MINISTARA, FAKTIČKI, KRAJ GODINE
DOČEKUJE U STATUSU MANJINSKE VLADE, ODNOSNO BEZ PARLAMENTARNE VEĆINE
KOJA PRUŽA PODRŠKU NJEGOVOM RADU. Dočekuje ga i sa, još uvijek,
nezavršenim poslom oko odgovora na Upitnik Evropske komisije. Ono za šta
je Makedoniji, Albaniji i Crnoj Gori trebalo 4 mjeseca, Hrvatskoj 3,
Srbiji 2, BiH nije uspjela ni nakon 6, ni nakon 9, ni nakon 12 mjeseci
(kako su pomjerani rokovi). I dalje od institucija vlasti, umjesto
završenog posla, i predstavnici Evropske zajednice i građani BiH, imaju
tek obećanja.
IAKO JE, U PRVIH 9 MJESECI 2017. GODINE, DOŠLO
DO ZNAČAJNOG PADA U BROJU ODRŽANIH SJEDNICA, PRODUKTIVNOST VIJEĆA
MINISTARA BIH, U OVOM PERIODU, JE TEK NEZNATNO MANJA OD PROŠLOGODIŠNJE. U
prvih 9 mjeseci 2017. razmotreno je 1087 mjera, što je za svega 30-ak
mjera manje od razmotrenog u prvih 9 mjeseci 2016.
NAJVEĆI PROBLEM U
RADU VIJEĆA MINISTARA U PRVIH 9 MJESECI 2017. GODINE, JE U NISKOJ
REALIZACIJI NAJZNAČAJNIJIH MJERA I AKTIVNOSTI, S JEDNE STRANE, TE,
NJIHOVOJ SLABOJ „PROHODNOSTI“ U PARLAMENTU S DRUGE STRANE. Za 9 mjeseci
utvrđeno je svega 12 različitih zakona (pri čemu su 4 od njih, kao dio
„paketa“ sa Zakonom o imjenama i dopunama Zakona o akcizama, utvrđivani
dva puta). Od tih 12, u PS BiH, u prvih 9 mjeseci 2017. usvojen je svega
1. A odbijeno 5.
I BROJ UTVRĐENIH STRATEGIJA JE NAJNIŽI U
AKTUELNOM MANDATU. Za 9 mjeseci utvrđene su tek 3 strategije, i to –
mada su sve strategije značajne za oblasti koje „pokrivaju“ – ne one
koje se očekuju s najvećim nestrpljnjem. Još uvijek, naime, nema
Strategije zapošljavanja u BiH, Strategije za borbu protiv organiziranog
kriminala, Strategije o saradnji sa iseljeništvom, Strategije reforme
zdravstvenog sistema u BiH, Okvirnog strateškog dokumenta razvoja
energetskog sektora BiH do 2035. godine,...
A NEMA NI
STRATEGIJE RURALNOG RAZVOJA, ČIJE ĆE NEUSVAJANJE DO KRAJA DECEMBRA
PONOVNO UZROKOVATI GUBITAK NOVCA IZ PREDPRISTUPNIH FONDOVA ZA BH.
POLJOPRIVREDNIKE. No, to je već priča o nerazumnoj politici koja
vlastite građane čini žrtvom i koja se odriče njihovog dobra, ali svojih
interesa, konformizma i budžetskih povlastica ne. Ostaje nam da vidimo
da li će se razum prevladati ili će BiH, uz Kosovo, ostati jedina zemlja
koja nije povukla ni jednu KM iz predpristupnih fondova za ovu namjenu.
I koja na taj način ugrožava vlastitu poljoprivrednu proizvodnju i
skoro petinu radnih mjesta, koliko ih je u poljoprivredi.
PROGRAM
RADA VIJEĆA MINISTARA ZA 2017, USVOJEN SA JEDNOMJESEČNIM ZAKAŠNJENJEM,
PRILIČNO JE AMBICIOZNO PREDSTAVLJEN KAO PLAN KOJI PREDVIĐA REALIZACIJU
100 RAZVOJNO-INVESTICIJSKIH PROJEKATA, POSVEĆEN PROCESU PRISTUPANJA EU,
ISPUNJAVANJU OBAVEZA IZ „PARTNERSTVA ZA MIR“, KAO I DALJNJEM UNAPREĐENJU
REGIONALNE I MEĐUNARODNE SARADNJE. Pogoršanje međusobnih odnosa unutar
vladajuće koalicije, ali i šire, ovaj je Program učinilo tek spiskom
(nerealizovanih) lijepih želja. Od 42 planirana zakona, za prvih 9
mjeseci, usvojen je tek svaki sedmi. A od 10 planiranih strategija –
samo jedna.
NIJE USVOJEN ČITAV NIZ IZUZETNO ZNAČAJNIH MJERA
KOJE SU PLANIRANE PROGRAMOM RADA. MEĐU NEREALIZOVANIM ZAKONIMA JE,
RECIMO, I ZAKON O VANJSKIM POSLOVIMA. Bosna i Hercegovina jedina je
zemlja u regiji koja nema ovaj zakon, iako na potrebu njegovog usvajanja
kontinuirano ukazuju i revizorski i monitoring izvještaji CCI-a.
PROGRAMOM
RADA VM DO KRAJA GODINE PLANIRANO JE UTVRĐIVANJE I STRATEGIJE ZA BORBU
PROTIV DISKRIMINACIJE U BIH. Zanimljivost je da strategiju za borbu
protiv diskriminacije trebaju donijeti institucije koje i same vrše
diskriminaciju – Vijeće ministara BiH na polnoj osnovi, a Parlamentarna
skupština BiH na nacionalnoj. Podsjetimo, naime, da Vijeće ministara BiH
krši Zakon o ravnopravnosti polova, koji propisuje da je najmanja
zastupljenost jednog pola u sastavu institucije 40%, a PS BiH i dalje
krši presudu Međunarodnog suda za ljudska prava i u Domu naroda PSBiH
još nema mjesta za pripadnike tzv. „Ostalih“.
VIJEĆE
MINISTARA, U KONTINUITETU KASNI (I) SA IZVRŠAVANJEM SVOJIH OBAVEZA OKO
DONOŠENJA BUDŽETA. Nacrt Budžeta institucija i međunarodnih obaveza BiH
za 2017. godinu Vijeće ministra je, umjesto najkasnije do 15. oktobra,
utvrdilo 3. novembra. 2016., čime je onemogućilo i Predsjedništvo BiH da
blagovremeno ispuni svoju obvezu, u ovom kontekstu. Nikakvo poboljšanje
se nije desilo ni pri donošenju Budžeta za 2018. Naprotiv, kašnjenje je
još veće.
NAKON MAĐUNARODNOG SKANDALA U JULU, KADA BIH, KAO
JEDINA DRŽAVA, NIJE POTPISALA UGOVOR O PRISTUPANJU TRANSPORTNOJ
ZAJEDNICI NA SAMITU ZEMALJA ZAPADNOG BALKANA U TRSTU, UGOVOR JE IPAK
POTPISAN. Nakon što je Vijeće ministara 5.9. utvrdilo prijedlog Ugovora a
Predsjedništvo BiH isti odobrilo, Predsjedavajući Vijeća ministara je, u
drugoj polovini septembra, u Bruxellesu, potpisao Ugovor o transportnoj
zajednici, između BiH i Europske unije. Što je bio preduslov za
korištenje već odobrenih, značajnih, sredstava, za nekoliko važnih
infrastrukturnih projekta.
CENTRI CIVILNIH INICIJATIVA
insistiraju da je promjenu izbornog zakona, osim u pravcu zadovoljavanja
presude Evropskog suda za ljudska prava, potrebno voditi u pravcu
stvaranja mehanizama za otklanjanje blokada sistema i normalno
funkcionisanje političkog života, u skladu sa standardima razvijenih
demokratskih društava. A to podrazumijeva, prije svega, uvođenje
mogućnosti raspisivanja vanrednih izbora. Naprosto je nedopustivo da
institucije države budu zarobljene stranačkim sukobima, a građani taoci i
žrtve svega toga, bez mogućnosti razrješenja te situacije, na normalan,
demokratski, legalan način. Osim toga,...
CENTRI CIVILNIH
INICIJATIVA POZIVAJU NA POŠTOVANJE PRINCIPA PRAVNE DRŽAVE I VLADAVINE
PRAVA. Podsjećamo da živimo u zemlji u kojoj institucije vlasti ne
poštuju zakone i Ustav ili odluke ustavnih sudova. Čitav niz presuda
ustavnih sudova godinama, pa i decenijama, stoji neimplementiran, na
različitim nivoima vlasti. Bez ikakvih posljedica po odgovorne.
A VIJEĆU MINISTARA I PS BIH, ODNOSNO PARLAMENTARNIM STRANKAMA NA DRŽAVNOM NIVOU, CCI PREPORUČUJE: Treba pokušati doći do (što šireg) političkog konsenzusa i kompromisa koji će omogućiti da institucije koliko-toliko normalno funkcionišu i pored prerano započete predizborne političke kampanje. Odnosno, pokušati postići dogovor da se ta kampanja vodi van institucija, a da se same institucije oslobode pritiska stranačkih svađa, samoreklame i blokada.
Ana Lučić
Koordinator za odnose s medijima
ana at ccibh dot org
055 222 111
Karađorđeva 8, Bijeljina