28.10.2015
BPK GORAŽDE - POLITIČKI SUKOBI DOVELI DO DVOMJESEČNE PAUZE U RADU SKUPŠTINE
POČETNI
OPTIMIZAM, TEMELJEN NA ČINJENICI DA JE BPK BIO PRVI U FBIH U KOME JE,
NAKON POSLJEDNJIH OPŠTIH IZBORA, FORMIRANA IZVRŠNA VLAST, NETRAGOM JE
NESTAO TOKOM PROTEKLIH 9 MJESECI, U STALNIM MEĐUSOBNIM STRANAČKIM I
LIČNIM SUKOBIMA, AKTERA NA POLITIČKOJ SCENI. Posljedice ove
nastabilnosti i bavljenja vlasti samom sobom, umjesto problemima svojih
građana, su se osjetile u samom radu institucija, odnosno ostvarenim
rezultatima. Odgođeno je nekoliko sjednica Vlade, a u 3. kvartalu nisu
održane ni 2 zakazane sjednice Skupštine – jedna zbog nepostojanja
dovoljne skupštinske većine za izglasavanje dnevnog reda, a druga zbog
kršenja „etičkog kodeksa“, odnosno zbog nedoličnog ponašanja tokom
„Vladinog sata“. Donošenje važnih mjera je odgađano ili nisu ni došle u
priliku da se pojave na dnevnom redu.
INTENZITET
RADA I PRODUKTIVNOST VLADE, U POSMATRANOM PERIODU, KONTINUIRANO SU
RASLI DO MAJA, KADA DOŽIVLJAJU DRASTIČAN PAD, NA SVEGA 40% PRETHODNOG
REZULTATA. Pad se poklapa sa vremenom prvih ozbiljnih problema u
funkcionisanju vladajuće koalicije i održavanja sjednica Vlade na ivici
kvoruma. U nastavku stanje se popravlja, ali umjesto rasta,
karakterističnog za početak mandata, na djelu su oscilacije u radu, koje
završavaju skromnim rezultatima u septembru.
REZULTATI
OSTVARENI U PRVIH 9 MJESECI 2015. GODINE, LOŠIJI SU OD REZULTATA U
PRVIH 9 MJESECI PRETHODNE GODINE. Zapravo, u 2014. godini je razmotreno
više mjera za manje vremena, što znači da je efikasnost aktuelne vlade
manja. Aktuelna Vlada je, u
posmatranom periodu, razmatrala nešto manje od 10 mjera po satu rada, a
prethodna, u prvih 9 mjeseci 2014, nešto više od 11 i po po satu – što u
konačnici čini razliku od nekih 60-ak mjera.
BROJ
REALIZOVANIH ZAKONA JE DOŽIVIO PAD U 3. KVARTALU, ALI JE PROSJEK
REALIZOVANOG U PRVIH 9 MJESECI 2015. U NIVOU PROSJEKA IZ PRETHODNOG
ČETVEROGODIŠNJEG MANDATA. Vlada BPK je prvih 9 mjeseci 2015. zavšila sa
15 utvrđenih zakona (10 u prijedlogu i 5 u nacrtu). Da se radi o
skromnoj realizaciji vidi se iz činjenice da je broj planiranih zakona
za ovu godinu – 27. A s obzirom da je od ukupno usvojenih zakona, njih 9
u prijedlogu i 3 u nacrtu iz Programa rada, znači da je Vlada, tri
mjeseca do kraja godine, imala nerealizovano preko 50% zakonodavnog
dijela Programa rada. Kakva je, zapravo, i realizacija ukupnog Programa.
MEĐU NEREALIZOVANIM
MJERAMA IZ PROGRAMA RADA ZA 2015. GODINU SE NALAZE I ONE OD KOJIH SU SE
OČEKIVALE KORJENITE REFORMSKE PROMJENE I SISTEMSKI PRISTUP U RJEŠAVANJU
PROBLEMA. Tu se prije svega misli na Strategiju razvoja kantona
2016-2020, ali i na Zakon o principima lokalne samouprave.
PROGRAM
RADA VLADE ZA 2015. GODINU USVOJEN JE SA ZNAČAJNIM KAŠNJENJEM. Program
je na Vladi utvrđen 27.03. a u Skupštini potvrđen usvajanjem na
Godišnjoj sjednici, održanoj 08.04.2015. godine. Ni u jednoj godini
prethodna dva mandata program rada Vlade BPK nije donešen na vrijeme,
ali je veće kašnjenje od ovogodišnjeg zabilježeno jedino 2011. godine,
kada je program usvojen krajem aprila.
BUDŽET
ZA 2015. GODINU, USVOJEN JE UZ NEPOŠTOVANJE PROPISANIH ZAKONSKIH
ROKOVA, PO SKRAĆENOM POSTUPKU I BEZ JAVNE RASPRAVE. Iako je Skupština
dobila od Vlade Budžet BPK za 2015. godinu u formi nacrta, ona ga je
18.03.2015, pretvorila u prijedlog i usvojila. Tako je na kraju,
pravdajući se problemima u formiranju vlasti i kratkim rokovima, Budžet
za 2015. donešen po neobično skraćenoj proceduri i bez mogućnosti da
javnost i zainteresovani subjektu bitnije utiču na njegov sadržaj.
VLADA
JE U PRETHODNOM PERIODU DONIJELA I NEKE MJERE KOJIM JE POKAZALA ODREĐEN
STEPEN SOCIJALNE OSJETLJIVOSTI. Vlada je utvrdila, a Skupština, u
nastavku, usvojila, prijedlog zakona o izmjenama i dopunama zakona o
naknadama plaća poslanika i funkcionera, kojim se ukidaju naknade nakon
okončanja mandata, odnosno tzv. „bijeli hljeb“, čime je ispunjen zahtjev
građana iznesen još na prošlogodišnjim velikim socijalnim protestima.
Takođe, potpisan je sporazum sa ZZO BPK o utvrđivanju naknade za
obavezno zdravstveno osiguranje lica, koji to pravo ne ostvaruju po
drugom osnovu, za 2015. g. Ovo pravo u tekućoj godini ostvarivaće
približno 170 lica čime će se obezbijediti zdravstvena zaštita
cjelokupnog stanovništva na području BPK.
TRANSPARENTNOST
RADA VLADE BPK NIJE NA DOVOLJNO VISOKOM NIVOU. Još uvjek nije moguće
unaprijed znati kada Vlada ima sjednicu, o čemu će raspravljati, nije
moguće preuzeti jednostavno elektronske verzije dokumenata za dnevni red
sjednica, nema elektronskih verzija zapisnika i stenograma sa sjednica.
ODNOS
VLADE I SKUPŠTINE, KAO INSTITUCIJA, U POSMATRANOM PERIODU, BIO JE
RELATIVNO DOBAR. Problemi u odnosima pojedinaca ili u funkcionisanju
vladajuće koalicije, na taj odnos nisu se značajnije reflektovali.
Naime, Skupština je prilično brzo reagovala na mjere koje su joj
dolazile od Vlade, a Vlada je, takođe, relativno brzo reagovala na
upućene joj zaključke Skupštine – kao u posljednjem slučaju zahtjeva za
kreiranjem rebalansa budžeta.
Takođe,
u posmatranom periodu, ministri Vlade BPK bili su redovno prisutni na
sjednicama Skupštine, u skladu sa Poslovnikom. Jedini ozbiljan problem, u
odnosima ove dvije institucije, tiče se nedovoljne efikasnosti Vlade,
koja, kao priređivač najvećeg broja mjera planiranih Programom rada
Skupštine, negativno utiče na realizaciju planiranih obaveza Skupštine. A
tu je i kršenje Poslovnika Skupštine, u kontekstu odgovora na
poslanička pitanja, u predviđenom roku. U periodu 01.01.-30.09.2015
godine, poslanici su Vladi postavili 51 različito pitanje a do
30.09.2015 odgovoreno je na svega njih 12.
NAKON
ŠTO JE U PRVA DVA KVARTALA ODRŽALA PO 4 SJEDNICE, SKUPŠTINA BPK JE, U
TREĆEM KVARTALU 2015. USPJEŠNO REALIZOVALA TEK JEDNU SJEDNICU, U 2
NASTAVKA. Sukobi unutar vladajuće koalicije doveli su do dvomjesečne
pauze u odžavanju sjednica, u ovom periodu, te do neodržavanja dvije
zakazane sjednice.
EPILOG
JE DRASTIČAN PAD PRODUKTIVNOSTI SKUPŠTINE U TREĆEM KVARTALU. Realizovano
je svega 13 mjera, što predstavlja smanjenje od čak 50% u odnosu na
rezultate iz prethodnog kvartala.
REZULTATI
RADA SKUPŠTINE BPK, U PRVIH 9 MJESECI 2015. U NIVOU SU NAJLOŠIJIH
REZULTATA IZ PRETHODNOG MANDATA. 51 mjera realizovana u prvih 9 mjeseci
2015, za svega 3 mjere je bolje od realizacije u istom periodu 2011. ali
je zato za trećinu lošije od realizovanog u prvih 9 mjeseci prethodne,
2014. godine.
NIZAK STEPEN
REALIZACIJE ZAKONA U DRUGIM KANTONIMA, SKUPŠTINU BPK, SA 11 USVOJENIH
ZAKONA, JE DOVEO NA TREĆE MJESTO PO REALIZACIJI ZAKONA, ODMAH IZA
TUZLANSKOG I SARAJEVSKOG KANTONA. To su ujedno i jedini kantoni čije su
skupštine u prvih 9 mjeseci 2015. usvojile preko 10 zakona. Uspjeh je,
međutim, krajnje relativan. Prvo, zato što se radi o generalno lošem
stanju, u sferi usvajanja zakona. A drugo, zato što je među 11 usvojenih
zakona, njih 9 iz Programa rada, koji međutim predviđa, u ovoj godini,
usvajanje 29 zakona. Što znači da je, tri mjeseca do kraja godine,
realizovano manje od trećine zakonodavnih obaveza.
NOVI
SAZIV SKUPŠTINE BPK, USVOJIVŠI SVOJ PROGRAM RADA ZA 2015. TEK 08.04.
OVE GODINE, NASTAVIO JE TRADICIJU KAŠNJENJA I KRŠENJA POSLOVNIKA. Ovu
važnu obavezu Skupština nije završila blagovremeno niti jednom u
posljednja dva mandata.
POŠTO
JE OVO VRIJEME U KOME BI TREBALO DA SE RADI NA KREIRANJU PROGRAMA RADA
ZA 2016. GODINU, TREBA NAGLASITI DA JE OSIM KAŠNJENJA SA USVAJANJEM,
OZBILJAN PROBLEM U VEZI SA PROGRAMIMA RADA SKUPŠTINE I VLADE BPK,
NJIHOVO KONCIPIRANJE NA NAČIN DA ONI SADRŽI I TZV. „PLANIRANJE UNAZAD“.
Tako Program rada Skupštine za 2015. koji je usvojen u aprilu, sadrži i
mjere koje su realizovane u prva tri mjeseca 2015. – u doba kada Program
nije ni postojao.
Ovakvim
pristupom se onemogućava vođenje ispravne statistike o realizaciji
planiranih obaveza i fingiraju krajnji rezultati realizacije Programa
rada. Po Programu rada Skupštine BPK za 2015. godinu, naime, realizacija
planiranih obaveza u prvom kvartalu 2015. godine iznosi 92% (jedna je
mjera ostavljena nerealizovana) i sve su mjere realizovane tačno u roku
koji je i predviđen.
NOVI
SAZIV SKUPŠTINE BPK JOŠ UVIJE NIJE ODRŽAO NITI JEDNU TEMATSKU SJEDNICU.
Od početka mandata, Skupština BPK još nijednom nije održala tematsku
sjednicu, kako bi se skrenula pažnja i konačno počeli rješavati problemi
u oblasti socijalne zaštite, zapošljavanja, ali i samog funkcionisanja
Skupštine BPK.
S OBZIROM DA
SMO U ZADNJEM KVARTALU 2015. GODINE, PODSJEĆAMO SKUPŠTINU I VLADU BPK NA
ZAKONSKE I POSLOVNIČKE OBAVEZE U VEZI SA ROKOVIMA ZA DONOŠENJE PROGRAMA
RADA I BUDŽETA KANTONA ZA 2016. Treba preduzeti sve da bi se aktivnosti
sprovele propisima predviđenom dinamikom i programi i Budžet za 2016.
donijeli prije kraja 2015. godine. I na taj način stvorile mogućnosti za
efikasan rad i fokusiranost na proklamovane ciljeve, u nastavku.
Takođe, treba preduzeti sve – a to znači prije svega, povećati
efikasnost i produktivnost – da bi se postojeći programi rada, do kraja
godine, realizovali u što većem stepenu.
* * *
Na
kraju, CCI želi da iskoristi priliku, da čestita Gradu i građanima
Goražda na priznanju koje su dobili na Dunavskom biznis forumu u Novom
Sadu, za angažman u privlačenju investitora, zapošljavanju i projektima
međuregionalne saradnje.
Ana Lučić
Koordinator za odnose s medijima
ana at ccibh dot org
055 222 111
Karađorđeva 8, Bijeljina