Saopštenje za javnost
Isprintaj stranicuPošalji na mail
Delicious Digg Facebook Google bookmarks LinkedIn Stumbleupon Twitter

26.09.2014

REZULTATI RADA VLADE I PARLAMENTA FBiH, U MANDATU 2010-2014. - IZGUBLJENE GODINE!

PROCES POSTIZBORNOG KONSTITUISANJA VLASTI NA NIVOU BIH BIO JE SPOR I MUČAN, A USPOSTAVLJENA VLAST NESTABILNA I SKLONA IZAZIVANJU POLITIČKIH KRIZA I MEĐUSTRANAČKIH OBRAČUNA. Nakon općih izbora u BiH, održanih, 03.10.2010, trebalo je skoro 9. mjeseci da se, u punom kapacitetu, konstituira PS BiH, a čak 16. mjeseci, da se uspostavi vladajuća koalicija, odnosno većina u Parlamentu i konačno izabere Vijeće ministara BiH. Proces konstituisanja vlasti na nivou BiH još je jednom potvrdio potrebu implementacije CCI-jeve inicijative za promjenu Ustava i Izbornog zakona, s ciljem da se omogući unošenje u Izborni zakon preciznih rokova za formiranje vlasti i mogućnosti raspisivanja vanrednih izbora.

PREPUŠTAJUĆI NEFORMALNIM VANINSTITUCIONALNIM TIJELIMA ODLUČIVANJE O NAJZNAČAJNIJIM PITANJIMA U ZEMLJI, PARLAMENTARNA SKUPŠTINA BIH JE SAMU SEBE DEZAVUIRALA, DUBOKO PONIZILA I OBESMISLILA SVOJE POSTOJANJE. Kao nosioci izvornog, izbornog legitimiteta, poslanici, kao od građana izabrani predstavnici vlasti, pretvorili su se u ponižavajući servis svojih stranačkih lidera, koji misle i odlučuju umjesto njih. Parlament se od ključnog mjesta političkog života jedne zemlje pretvorio u tehničku službu za formalizovanje dogovorenog na sastancima stranačkih lidera.

IAKO JE PROŠLI SAZIV PSBH BIO NEEFIKASAN, AKTUELNI JE DVOSTRUKO NEEFIKASNIJI OD PROŠLOG, A SKORO TRI PUTA LOŠIJI OD PRETPROŠLOG SAZIVA PSBIH. Parlamentarna skupština BiH je u prošlom mandatu (2006.-2010) usvojila ukupno 170 zakona ili duplo više od aktualnog saziva PSBiH. A u pretprošlom (2002.-2006.) - 229 ili  skoro 3 puta više od aktualnog saziva PSBiH (ili, precizno, 2,7 puta). Na djelu je dakle kontinuirani pad rezultata rada najviše zakonodavne institucije u zemlji. Što je u potpunom neskladu sa orijentacijom na evropske integracije zemlje i obavezama koje iz toga proističu.

U PRVOJ I POSLJEDNJOJ GODINI MANDATA AKTUALNOG SAZIVA PS BIH ODBIJENO JE VIŠE ZAKONA NEGO JE USVOJENO: U mandatnom razbolju 2010.-2014. godina (zaključno sa 01.09.2014), Parlamentarna skupština BiH je usvojila ukupno 85 zakona, dok je odbijeno čak 67 zakona, čime se broj odbijenih zakona ''opasno'' približio broju usvojenih zakona, što je endemska specifičnost PSBiH, s obzirom da je broj odbijenih zakona u odnosu na broj usvojenih, u drugim regionalnim parlamentima – zanemariv (u Hrvatskoj npr. na svakih 100 usvojenih zakona, dolazi, u prosjeku, svega 2,5 odbijenih).

LOŠ REZULTAT ZAKONODAVNE AKTIVNOSTI PSBIH, U PROTEKLOM MANDATU, DODATNO JE POD-CRTAN ČINJENICOM DA JE BROJ TEMELJNIH ZAKONA MEĐU USVOJENIM POSTAO ZANEMARIV. Od usvojenih 85 zakona tijekom mandatnog razdoblja 2011.-2014. godine, svega je 14 novih. Za 4 godine! A 71 (ili 83,5% od ukupnog broja usvojenih) su tek izmjene i dopune već postojećih zakonskih akata. Pritom, indikativno je da je među odbijenim zakonima, čak 40% odbijenih (27 od 67).

NERAD, NESPOSOBNOST, BAHATOST, DESTRUKTIVNOST, POLITIKANSKE IGRE I IGNORISANJE INTERESA GRAĐANA, OD STRANE POSLANIKA PSBIH I DRUGIH INSTITUCIJA VLASTI U NAŠOJ ZEMLJI, U 2013. GODINI SU DOVELI DO VELIKIH GRAĐANSKIH PROTESTA ISPRED ZGRADE PARLAMENTA BIH. Neusvajanje Zakona o jedinstvenom matičnom broju, koje je prouzročilo konkretne probleme građanima BiH i u konačnici dovelo do smrti jedne bebe, bili su povod jednom od najmasovnijih građanskih protesta u poslijeratnoj BiH. Egoizam, odrođenost od naroda, opsjednutost ličnim i uskostranačkim interesima, dio poslanika spriječili su da reaguju naprosto ljudski i doveli do omalovažavanja i vrijeđanja građanja, političkih manipulacija i dizanja nacionalnih tenzija i otvorenih prijetnji građanima, da se neće dobro provesti ako budu nastavili da koriste svoje demokratsko pravo na mirno protestvovanje protiv vlasti koja ne radi svoj posao. Sve u svemu, bila je to jedna sramna epizoda u istoriji PS BiH. U kojoj su građani ove zemlje političarima održali lekciju iz demokratije.

UNATOČ SVIM SPECIFIČNOSTIMA USTROJA BIH, USPOREDBA SA SUSJEDIMA JASNO POKAZUJE RAZMJERE NEUČINKOVITOSTI PSBIH: Ponovimo, u razdoblju 2011.-2014. godine, PS BiH usvojila je ukupno 85 zakona. Skupština Crne Gore je, u istom periodu, usvojila - 403 zakona ili 4,7 puta više od PSBiH. U identičnom razdoblju, u kojem su, pritom, dva puta održani parlamentarni izbori u Srbiji, Narodna Skupština Srbije je usvojila - 537 zakona ili 6,3 puta više od PSBiH. A Hrvatski sabor, kao parlament zemlje koja je već ispunila uslove za članstvo u EU, odnosno usvojila ogromnu pravnu stečevinu EU, što je proces kome smo mi, praktično, tek na početku, usvojio je - 861 zakon ili čak 10 puta više od Parlamentarne skupštine BiH. Obim neizvršenih obaveza PSBiH ukazuje na potrebu puno većeg rada. A da je sasvim normalno raditi mnogo više nego što rade naši političari pokazuje podatak da je Sabor RH u 2014. godini (do 31.08.'14.), održao dvije plenarne sjednice koje su trajale 461 sat, na 68 dana zasjedanja – dakle, koliko Zastupnički dom PSBiH za cca 4. godine.

SRAMOTNA DISKRIMINACIJA GRAĐANA BIH OD STRANE PS BIH SE NASTAVLJA I DALJE.  Prošlo je skoro 5 godina od donošenja odluke Europskog suda za ljudska prava u predmetu ''Sejdić-Finci'', kojom je utvrđeno da BiH vrši sistemsku diskriminaciju svojih građana, ali je ista, unatoč svim obećanjima, i dalje prisutna. Najodgovornije tijelo za rješavanje ovog pitanja i dokidanje diskriminacije, prvo unutar sebe, a onda i unutar društva u cjelini je, zbog svojih ustavnih nadležnosti, upravo PS BiH. Koja na žalost pokazuje da nije na visini istorijskog zadatka. Usljed čega BiH ostaje crna rupa na mapi ljudskih prava.

PO REALIZACIJI ZAKONA, VIJEĆE MINISTARA U MANDATU 2010-2014. UBJEDLJIVO JE NAJLOŠIJE DOSAD. Vijeća ministara BiH u mandatu 2006-2010. koje je, svojevremeno, ocjenjivano kao vrlo neefikasno, imalo je  znatno bolji rezultat na planu zakonodavnih aktivnosti, jer je utvrdio 179 zakona, što je za 73 zakona više od Vijeća ministara u aktuelnom mandatu, koje je (računajući i 25 zakona koje je utvrdio ''tehnički mandat“ bivšeg saziva VM BiH) utvrdilo ukupno 106 zakona. A Vijeća ministara u pretprošlom mandatu (2002-2006) u realizaciji zakona je bilo skoro dvostruko uspješnije od Vijeća ministara u posljednjem mandatu – utvrdilo je 209 zakona.

UČINAK VIJEĆA MINISTARA NEUPOREDIVO JE LOŠIJI U ODNOSU NA VLADE NAJBLIŽIH SUSJEDA. Razlika u rezultatima rada Vijeća ministara i vlada susjednih država takvog je stepena da se ne može opravdati nikakvim specifičnostima unutrašnjeg uređenja BiH, što je najčešći izgovor za loše rezultate ovdašnjih političara. Naime, u usporedbi sa 106 zakona utvrđenih od strane Vijeća ministara BiH, u periodu 01.11.2011 – 31-08.2014. Vlada Crne Gore je utvrdila ukupno 349 zakona ili 3,3 puta više od Vijeća ministara BiH. U identičnom vremenskom razdoblju, Vlada Republike Srbije je utvrdila 501 zakon ili 4,7 puta više od Vijeća ministara BiH. A Vlada Republike Hrvatske – ukupno 765 ili 7,2 puta više od Vijeća ministara BiH.

A DUG RASTE LI RASTE. Prema zvaničnim podacima, vanjski dug BiH se, u posljednja dva mandata, praktično udvostručio. Sa manje od 4 milijarde, koliki je bio 2007. narastao na preko 7 i po milijardi KM, koliko po preliminarnim podacima Centralne banke BiH iznosio sredinom 2014. godine. I nastavlja nezadrživo rasti, jer vlast pokušava na svaki način (pa i kratkovidim zaduživanjem, sa dugoročnim posljedicama) održati ostatke već duboko uzdrmanog socijalnog mira. Dugoročne posljedice ovog neodgovornog ponašanja će po svemu sudeći biti dramatične, jer se novac ne ulaže u pokretanje privrede, stvaranje radnih mjesta i samoodrživost, nego u predimenzioniranu javnu potrošnju. Čime vlast pokazuje da je brine isključivo vlastiti opstanak, a ne sudbina zemlje i građana. Pritom, dodamo li na pomenutu cifru i unutrašnji dug, dolazimo do podatka da je ukupni dug BiH prešao cifru od 11 milijardi KM.

POSLJEDICE LOŠE VLASTI U BIH I GODINA, U KOJIMA TA VLAST NIJE URADILA NIŠTA ZNAČAJNO ZA SVOJE GRAĐANE, SU, MALO JE REĆI – KRAJNJE ZABRINJAVAJUĆE:
- EU-integrativni procesi zemlje više nisu ni u zastoju, nego se radi o udaljavanju od Evropske unije.
- BiH je obilježena kao jedina državna tvorevina na evropskom kontinentu koja otvoreno, sistemski, krši ljudska prava svojih građana.
- Zemlja je dovedena u situaciju da joj se uvode sankcije i da ostaje bez desetina, a u perspektivi i stotina, miliona eura prijeko potrebne „bespovratne pomoći“.
- Zbog nerada vlasti zemlja je nespremno dočekala ulazak Hrvatske u EU, čime je zadat još jedan udarac i inače posrnuloj ekonomiji.
- Neusvojen je ogroman broj važnih zakona i strategija, koje su trebale da, na različite načine, poboljšaju kvalitet života građana BiH.
- Neradom i zloupotrebom namjenskih sredstava, građani su ostavljeni nezaštićeni pred prirodnom katastrofom i bez adekvatne pomoći i tokom i nakon nje.
- Unesrećenima u katastrofi, blokadom eurointegracijskih procesa i onemogućavanjem zemlje da dobije status kandidata za prijem u EU, onemogućeno je da dobiju pomoć iz evropskog Fonda solidarnosti.

*   *   *

CIJENA NESPOSOBNOSTI DA SE U NEKOM NORMALNOM ROKU FORMIRA VLAST I DA TA VLAST FUNKCIONIŠE U OKVIRU ODREĐENIH PROGRAMSKIH CILJEVA, U INTERESU GRAĐANA, A NE TEK KAO SAMA SEBI SVRHA, ODNOSNO U INTERESU POLITIČKIH OLIGARHIJA, U PROTEKLOM PERI-ODU JE BILA VRLO VISOKA – MJERI SE IZGUBLJENIM GODINAMA ŽIVOTA, KOJE JE NEMOGUĆE NADOKNADITI. CCI zato poziva i građane da izađu na izbore i glasaju po svojoj savjesti i u svom i interesu cijelog društva, a poziva i političke stranke na ozbiljan odnos prema svojim društvenim obavezama, na toleranciju i uvažavenje drugog, razmišljanje malo više unaprijed i postizborno stvaranje koalicija u razumnom roku i sa jasnim i javnosti predočenim programom. Jer ovako više ne može i ne smije.

naslov

Ana Lučić
Koordinator za odnose s medijima

e-mailana at ccibh dot org
telefon055 222 111
adresaKarađorđeva 8, Bijeljina