10.04.2017
MONITORING VLADE I SKUPŠTINE ZDK U 2016. GODINI-POTREBNO POVEĆATI REALIZACIJU ZAKONA I STRATEGIJA, U NASTAVKU MANDATA
VLADA ZDK, U 2016. GODINI, BILJEŽILA JE STALAN RAST EFIKASNOSTI I
PRODUKTIVNOSTI, NA KVARTALNOM NIVOU. Uz ravnomjeran intenzitet rada, od
koga je izuzetak bio tek „predizborni“ 3. kvartal, kada je zabilježen
blagi pad broja održanih zasjedanja, Vlada je od 268 razmotrenih mjera, u
1. kvartalu, došla do 688 u 4. Što znači da je u odnosu na početne
rezultate dva i po puta povećala svoju produktivnost, do kraja godine.
OVAKAV
RAD VLADE ZDK DOVEO JE DO NJENOG NAJBOLJEG REZULTATA, U KONTEKSTU
PRODUKTIVNOSTI, U POSLJEDNJIH 6 GODINA. 1694 razmotrenih mjera u 2016.
g, za 250 je mjera više od najboljeg rezultata u prethodnom
četverogodišnjem mandatu. A za 500 bolje od prošlogodišnjeg rezultata.
ZAHVALJUJUĆI
DOBRIM REZULTATIMA U DRUGOJ POLOVINI GODINE, VLADA ZDK JE ZNAČAJNO
POPRAVILA I SVOJ POLOŽAJ NA KANTONALNOJ LJESTVICI. Po broju razmotrenih
mjera Vlada ZDK više nije na 5. nego na 2. mjestu, odmah iza Vlade KS.
NO,
KVANTITET NE ZNAČI NUŽNO I KVALITET, ŠTO JE VIDLJIVO I PO STRUKTURI
REALIZOVANIH MJERA I PO POLOŽAJU VLADE ZDK NA KANTONALNOJ LJESTVICI PO
DRUGIM PARAMETRIMA. Struktura realizovanih mjera, naime, ukazuje na
činjenicu da se Vlada, tokom 2016. godine, uglavnom bavila
dnevno-operativnim poslovima, dok je broj značajnih mjera, kojima se
sistematski uređuju određene oblasti vrlo skroman. Zaključci, rješenja i
odluke predstavljaju čak 79% od svih razmatranih mjera Vlade ZDK u
2016. godini. Izvještaji, planovi i programi i informacije, dodatnih
12%. S druge strane, zakoni predstavljaju tek 1,3% u ukupnoj masi
razmatranog u 2016. godini. A strategije 0,06% - ni jedan promil, dakle.
Pri tome,…
JEDINA STRATEGIJA KOJA JE RAZMATRANA NA VLADI ZDK TOKOM
2016. GODINE – STRATEGIJA RAZVOJA UNIVERZITETA U ZENICI – NIJE USVOJENA,
NEGO JE ZAKLJUČKOM VLADE, VRAĆENA NA DORADU U NADLEŽNO MINISTARSTVO.
Pritom, Programom rada za 2016. bilo je planirano usvajanje 2 strategije
- Strategije o borbi protiv korupcije u ZDK i Strategije omladinske
politike na području ZDK za period 2017.-2020. godine. No, nijedna se
nije pojavila na dnevnim redovima Skupštine, u 2016. godini.
Od kantonalnih vlada, samo još vlade Tuzlanskog i ZHK nisu, u 2016. godini, utvrdile nijednu strategiju.
SKROMAN
JE REZULTAT I ZAKONODAVNIH AKTIVNOSTI U 2016. G. Upoređujući broj
realizovanih zakona u posljednjih 6 godina, dolazimo do zaključka da je
Vlada ZDK, u ovom segmentu, samo u 2014. zabilježila lošiji rezultat od
rezultata iz 2016. Poredeći sa drugim kantonalnim vladama, Vlada ZDK je,
po broju utvrđenih zakona u 2016. g, na 4. mjestu, iza vlada KS,TK i
HNK. Od 16 zаkonа utvrđenih u Vladi ZDK, u 2016. g, po značaju se
izdvajaju Zakon o podsticanju razvoja male privrede, Zakon o
javno-privatnom partnerstvu i Zakon o radu ZDK.
VLADA ZDK, U
KONTINUITETU, KRŠI VLASTITI POSLOVNIK O RADU, NE USVAJAJUĆI PROGRAM RADA
PRIJE POČETKA GODINE NA KOJU SE ISTI ODNOSI. No, pozitivna stvar je da
je kašnjenje sa donošenjem Programa za 2017. bar najmanje do sada –
prijedlog Programa rada Vlade ZDK za 2017. godinu je utvrđen na sjednici
Vlade 1.2.2017.
VLADA ZDK PRIPADA, VRLO BROJNOJ, SKUPINI
INSTITUCIJA U BIH KOJE U KONTINUITETU KRŠE ZAKON O BUDŽETIMA U FBIH.
Nacrti Budžeta ZDK, ni za 2016. ni za 2017. nisu utvrđeni do 1.
novembra, niti je premijer dostavio Nacrt, sa odgovarajućom
dokumentacijom Skupštini do 5. novembra godine koja prethodi godini na
koju se odnosi Budžet, kako je to predviđeno Zakonom. Nego je nacrt
Budžeta za 2016. utvrđen 10.12.2015. a nacrt Budžeta za 2017. godinu
22.11.2016.
KASNILO SE I PRI UTVRĐIVANJU AKCIONOG PLANA ZDK ZA
REALIZACIJU REFORMSKE AGENDE ZA BIH, ZA RAZDOBLJE 2015-2018, KOJI JE
USVOJEN KRAJEM FEBRUARA 2016. Uz napomenu da implementacija značajnog
dijela aktivnosti na kantonalnom nivou, u velikoj mjeri, ovisi od
aktivnosti koje se provode na federalnom i državnom nivou, konstatujemo
da je, do kraja 2016. g, tek nešto više od 1/5 planiranih obaveza bilo u
potpunosti implementirano. A, od ukupno 55 aktivnosti predviđenih
Akcionim planom, kontinuirano se provodi njih 32 (58,2%), tek je
započeto 5 (9,1%) i odgođeno je 6 (10,9%).
U 2016. GODINI (25.8.),
USVOJEN JE I AKCIONI PLAN STRATEGIJE RAZVOJA ZDK. Zadužena su sva
ministarstva i druga tijela kantonalne uprave da kontinuirano i
blagovremeno, u okviru svojih nadležnosti, realizuju mjere i projekte
utvrđene Akcionim planom, kao i subjekti odgovorni za implementaciju
mjera da koordiniraju implementaciju projekata unutar predviđenih mjera u
Akcionom planu.
USVOJEN JE I PROGRAM JAVNIH INVESTICIJA ZDK ZA
RAZDOBLJE 2017-2019. Svrha donošenja ovog programa je da posluži Vladi
ZDK kao osnov za bolje planiranje i upravljanje sredstvima razvoja.
Program sadrži podatke o 17 ocijenjenih projekata, ukupne vrijednosti od
108.025.545 KM, od čega se 81.527.171 KM odnosi na 14 kandidovanih
projekata i 26.498.374 KM na 3 projekta u implementaciji.
VLADA ZDK
OSIGURALA JE KREDITNA SREDSTVA ZA STAMBENE POTREBE MLADIH NA PODRUČJU
ZENIČKO-DOBOJSKOG KANTONA. Na 82. sjednici Vlade ZDK održanoj,
14.12.2016. godine, ovlašten je Premijer ZDK za potpisivanje Aneksa VIII
Ugovora o pružanju usluga deponovanja i plasmana dugoročnih kreditnih
sredstava za kreditiranje stambenih potreba mladih za područje
Zeničko-dobojskog kantona od 10.08.2007. godine, između
Investiciono-komercijalne banke Zenica i Vlade ZDK.
VLADA ZDK
PREDUZELA JE, TOKOM 2016. GODINE, ODREĐENE MJERE U BORBI PROTIV
KORUPCIJE NA PODRUČJU KANTONA. 19.10.2016. godine, Vlada ZDK je donijela
Rješenje o imenovanju Tima Vlade za borbu protiv korupcije, koji je
zadužen za izradu Akcionog plana za borbu protiv korupcije za razdoblje
2016-2019. Pored šest kantonalnih ministarstava, Pravobranilaštva
Kantona, Uprave za inspekcijske poslove, Službe za zajedničke poslove,
Komisije za borbu protiv korupcije, u Tim Vlade ZDK za borbu protiv
korupcije inkorporirani su članovi nevladinog sektora i akademske
zajednice ZDK.
VLADA ZDK I DALJE, SVOJIM SASTAVOM, KRŠI ZAKON O
RAVNOPRAVNOSTI POLOVA U BIH. Vlada ZDK, ni u svom rekonstruisanom
obliku, u svom sastavu nema nijednu ženu, iako Zakon o ravnopravnosti
polova u BiH propisuje da je najmanja zastupljenost manje zastupljenog
pola 40% i da se sve drugo smatra diskriminacijom, čije se otklanjanje
istim Zakonom nalaže.
U 2016. GODINI INSTITUCIJE VLASTI U ZDK SU
PREDUZELE NIZ AKTIVNOSTI IZ DOMENA SVOJIH OBAVEZA UNUTAR PROCESA EU
INTEGRACIJA BIH. Tokom perioda koje obuhvata ovaj monitoring izvještaj,
imenovan je koordinator ZDK za evropske integracije, te, data saglasnost
na listu predloženih kandidata za imenovanje predstavnika ZDK za
članstvo i rad u Komisiji i podkomisijama za EU integracije i posebnoj
grupi za reformu javne uprave, te je isti dostavljen Direkciji za
evropske integracije BiH. Stručna služba za razvoj i međunarodne
projekte je, u saradnji sa drugim institucijama, organizovala obuku u
Zenici iz oblasti EU integracija. ZDK je 27.01.2017. završio proces
odgovaranja na Upitnik Evropske komisije.
ZA RAZLIKU OD VLADE KOJA
JE U 2016. GODINI BILJEŽILA KONSTANTAN RAST EFIKASNOSTI I
PRODUKTIVNOSTI, ŠTO JE, U KONAČNICI, DOVELO DO NAJBOLJEG REZULTATA U
POSLJEDNJIH 6 GODINA, SKUPŠTINA ZDK JE, U 2016. GODINI DJELOVALA
PRILIČNO NEAMBICIOZNO. Svoj najbolji kvartalni rezultat Skupština je
ostvarila u drugom kvartalu godine, sa svega 38 razmotrenih mjera. A
nakon pada na 26 mjera u trećem, „predizbornom“ kvartalu, produktivnost
nije, očekivano, skočila, nego je i u četvrtom kvartalu ostala na istom
nivou.
OVAKAV RAD U 2016. GODINI REZULTIRAO JE TEK 5. MJESTOM, PO
PRODUKTIVNOSTI, NA KANTONALNOJ LJESTVICI. Po broju razmotrenih mjera,
bolji rezultat, u 2016. godini, ostvarile su i skupština TK i BPK i USK,
a pogotovo Skupština KS, sa skoro tri puta više razmotrenih mjera.
OSIM
NEDOVOLJNE PRODUKTIVNOSTI, PROBLEM JE I U STRUKTURI RAZMATRANIH MJERA.
Naime, najveći broj mjera koje su razmatrane predstavljaju Odluke, koje
čine 26% svih razmatranih mjera. Izvještaji, informacije i planovi i
programi čine 44%. Zakoni, kao temeljni posao svake zakonodavne
institucije vlasti, predstavljaju tek 16% u ukupnoj masi razmotrenih
mjera, tokom 2016. godine. A strategije tek 1%.
U 2016. GODINI,
SKUPŠTINA ZDK USVOJILA JE TEK JEDNU STRATEGIJU – STRATEGIJU RAZVOJA ZDK
ZA PERIOD 2016-2020, KOJA JE NA VLADI UTVRĐENA NA SAMOM KRAJU 2015.
GODINE. Još dvije strategije, planirane programima rada i Vlade i
Skupštine za 2016, međutim, nisu se našle na dnevnom redu Skupštine u
ovoj godini, jer nisu utvrđene od strane Vlade.
13 USVOJENIH ZAKONA, U
2016. GODINI, PREDSTAVLJAJU JEDAN OD LOŠIJIH REZULTATA SKUPŠTINE ZDK, U
POSLJEDNJIH 6 GODINA. Manje zakona Skupština ZDK je usvojila samo u
zadnjoj godini prethodnog i prvoj godini aktuelnog mandata. Pri tome,
radi se o čak dvostruko manje zakona nego što ih je u 2016. godini
usvojila Skupština Tuzlanskog kantona, npr.
U 2016. GODINI, SKUPŠTINA
ZDK JE, PO PRVI PUT U POSLJEDNJIH 10 GODINA, PROGRAM SVOG RADA ZA NEKU
GODINU USVOJILA NA VRIJEME – PRIJE POČETKA GODINE NA KOJU SE ODNOSI.
Skupština ZDK je svoj program rada za 2017. godinu donijela 23.12.2016.
Nažalost, sudeći po obimu planiranog, pogotovo kod zakona, Skupština je
rješenje za nedovoljan procenat realizacije planiranog, našla ne u
povećanju efikasnosti nego u smanjenju broja planiranih obaveza.
A
REALIZACIJA PLANIRANOG U 2016. GODINI DOSTIGLA JE TEK CIFRU OD 58%,
ODNOSNO REALIZOVANOJE TEK 73 OD 125 MJERA U PROGRAMU RADA SKUPŠTINE ZA
2016. GODINU. Nominalno, najviše je realizovano izvještaja – ukupno 24.
Pri tome, većina planiranih izvještaja nije razmatrana u predviđenom
roku, nego sa značajnim kašnjenjem. I kod programa, dva izuzetno
značajna nisu donešena u 2016, iako su planirana: Program razvoja
zaštite i spašavanja ljudi i materijalnih dobara od prirodnih i drugih
nesreća u ZDK za razdoblje od 2016-2020. godine i Program rada za izradu
Plana zaštite od požara ZDK. Od 18 planiranih informacija, 6 nisu
razmatrane do kraja 2016. godine (među njima su i vrlo važne:
Informacija o stanju u oblasti zapošljavanja na području ZDK za 2016.
godinu i Informacija o problematici mladih na području ZDK). Najveći
zaostatak u realizaciji bilježimo kod inicijativa, kojih nije uopšte
razmatrano čak 18, od 22 planirane. A nije realizovano ni 5 planiranih
zakona i 2 strategije (Strategija o borbi protiv korupcije i Strategija
omladinske politike).
DO KRAJA 2016. GODINE NIJE USVOJEN NI
KANTONALNI EKOLOŠKI AKCIONI PLANA ZDK ZA PERIOD 2017.- 2025, IAKO JE TO
BILO PREDVIĐENO PROGRAMIMA RADA I VLADE I SKUPŠTINE. U novembru 2016.
Vlada i Skupština usvojile su tek nacrt ovog akcionog plana i uputili ga
u javnu raspravu.
BUDŽET ZA 2016. GODINU NIJE, ALI BUDŽET ZA 2017.
JESTE DONEŠEN NA VRIJEME, U SKLADU SA ZAKONOM O BUDŽETIMA U FBIH. Budžet
ZDK za 2016. godinu Skupština ZDK donijela je 23.02.2016, a
finansiranje u prvom kvartalu bilo je obezbjeđeno Odlukom o privremenom
finansiranju. Budžet Zeničko-dobojskog kantona za 2017. godinu usvojen
je u Skupštini ZDK 28.12.2016. godine.
INSTITUCIJE VLASTI ZDK,
ODLUČILE SU SE, U 2016, GODINI ZA ODREĐENE MJERE PRONATALITETNE POLITIKE
A POKAZALE I ODREĐENU SOCIJALNU OSJETLJIVOST PREMA RANJIVIM
KATEGORIJAMA STANOVNIŠTVA. Skupština ZDK je, 23.02.2016. godine donijela
Zakon o izmjenama Zakona o socijalnoj zaštiti, zaštiti civilnih žrtava
rata i zaštiti porodice sa djecom, koji se, prije svega, odnosi na
zaštitu majke i materinstva na području ZDK, a sve kako bi se popravio
položaj žene-majke u radnom odnosu, koja rodi blizance, treće i svako
slijedeće dijete. Predložene izmjene omogućavaju da, ukoliko žena-majka
koristi pravo da radi polovinu punog radnog vremena u skladu sa
propisima o radu, ima pravo na naknadu plaće za polovinu do punog radnog
vremena. Predviđa se da ovo pravo žene-majke traje do navršene dvije
godine života djeteta, počevši od prvoga dana korištenja prava.
Predviđeno je i poboljšanje položaja roditelja koji imaju djecu sa težim
smetnjama u razvoju, tako što će im procenat naknade plaće biti povećan
sa 20 na 50% od plaće, koju bi ostvarili za rad sa punim radnim
vremenom.
U POSMATRANOM PERIODU, POSLANICI SKUPŠTINE ZDK PODNIJELI
SU INICIJATIVU ZA PROMJENU USTAVA, U CILJU UKLANJANJA DISKRIMINACIJE.
Početkom maja 2016, grupa od 17 poslanika Skupštine ZDK, podnijela je
službenu Inicijativu za izmjenu Ustava ZDK, s ciljem uklanjanja
diskriminacije iz Ustava i uspostavljanja istih prava za sve građane,
odnosno omogućavanja i pripadnicima nekonstitutivnih naroda da budu
birani na određene pozicije u vlasti i da imaju iste mehanizme zaštite
svojih interesa.
PORED ZNAČAJNE AKTIVNOSTI VEĆINE POSLANIKA U
DISKUSIJAMA PO TAČKAMA NA DNEVNOM REDU I U POSTAVLJANJU POSLANIČKIH
PITANJA I POKRETANJU INICIJATIVA, BILJEŽIMO I JEDNU NEGATIVNU POJAVU U
RADU SKUPŠTINE U 2016. GODINI - ZABILJEŽENO JE NEKOLIKO PREKIDA SJEDNICA
SKUPŠTINE ZDK ZBOG NEDOSTATKA KVORUMA. U posmatranom periodu, od 35
poslanika Skupštine ZDK, svega 15 ih je prisustvovalo svim zasjedanjima
Skupštine u 2016. godini. Kako se sjednice Skupštine održavaju,
relativno rijetko (u prosjeku tek nešto više od jedne mjesečno),
izostajanje sa njihovih zasjedanja, pa još u tako masovnom obliku da
zbog nedostatka kvoruma dolazi do prekida sjednica, potpuno je
neprihvatljivo i u kontekstu odnosa poslanika prema svojim obavezama i u
kontekstu odnosa prema građanima koji su ih birali i čije interese
treba da zastupaju.
CENTRI CIVILNIH INICIJATIVA PREPORUČUJU:
Pozivamo Vladu da zadrži tempo rada iz posljednjeg kvartala 2016. a
Skupštinu da ga značajno poveća u nastavku – pogotovo u kontekstu
usvajanja zakona i strategija. I da se u 2. polovini mandata još više
fokusiraju na stvarne problem građana i poboljšanje kvaliteta života u
Kantonu.
U tom kontekstu pozivamo ih da organizuju tematske sjedice
Skupštine, bar jednom kvartalno, na kojim bi se, u demokratskoj
atmosferi, sa dobro pripremljenim materijalima, i uz pomoć stručnjaka za
određene oblasti, diskutovalo i pokušalo doći do rješenja
najznačajnijih problema građana ovog kantona. Pozivamo ih i da
preispitaju nizak nivo zakonodavnih aktivnosti u programima za 2017. i
revidiraju usvojene planove, povećanjem obaveza, u ovom kontekstu. I,
konačno, pozivamo ih da provedu, u 2016. godini inicirane, Ustavne
promjene, i otklone diskriminaciju na nacionalnoj osnovi, prema
pripadnicima nekonstitutivnih naroda, te, da poštuju Zakon i da otklone
(ili za početak bar ublaže) diskriminaciju na polnoj osnovi, unutar
Vlade ZDK.
Ana Lučić
Koordinator za odnose s medijima
ana at ccibh dot org
055 222 111
Karađorđeva 8, Bijeljina