08.06.2017
POLITIZACIJA JAVNOG SEKTORA, ANTI-REFORMSKO I ANTI-USTAVNO DJELOVANJE SKUPŠTINE TK
Centri civilnih inicijativa (CCI), na današnjoj press konferenciji u
Tuzli, predstavili su činjenice o do sada neviđenim primjerima
politizacije, anti-reformskog, i potencijalno, anti-ustavnog djelovanja
Skupštine Tuzlanskog kantona prilikom donošenja Zakona o državnoj službi
(30.04.2017.) i Zakona o visokom obrazovanju (16.03.2017) Tuzlanskog
kantona (TK).
Prvobitni Prijedlog Zakona o državnoj službi, o kojem
su se poslanici Skupštine TK trebali izjasniti na sjednici održanoj
30.04.2017. bio je u značajnoj mjeri usaglašen sa principima reforme
javne uprave (SIGMA principi) i načelima Reformske agende. Međutim,
amandmani predloženi od strane kluba SDA, a koje je Vlada TK prihvatila
kao svoje (bez održane sjednice, kršeći tako Poslovnik o radu i posredno
Ustav) onemogućivši time izjašnjavanje zatupnika o istima, drastično
mijenjaju jednu od temeljnih odredbi Zakona, a to je izbor najbolje
rangiranih kandidata prilikom zapošljavanja u državnu službu. Ovim
činom, klub SDA, skupštinsko rukovodstvo, te skupštinska većina, zajedno
s Vladom TK, izabrali su anti-reformski i anti-ustavni način
demonstracije političkog nasilja. Time su do kraja ogolili vlatiti cilj,
a to je stranačko ovladavanje državnom službom, izborom i
zapošljavanjem stranački podobnih, umjesto najboljih i najsposobnijih
kadrova. Ova kap je prelila čašu politizacije, privatizacije i korupcije
kojoj, umjesto da se suprotstavi Vlada i skupštinska većina u TK,
značajno doprinose.
Slično navedenom, donošenjem Zakona o
izmjenama i dopunama Zakona o visokom obrazovanju, po hitnom postupku,
bez javne rasprave, samo s ciljem političke smjene nepodobnih rektora,
prorektora i dekana pojedinih fakulteta Univerziteta u Tuzli, većina u
Skupštini TK iskazala je nezabilježen akt političke okupacije
univerziteta, suspenzije akademske autonomije, te krajnje nazadnu,
anti-reformsku i anti-ustavnu praksu kojoj cilj – stranačko ovladavanje
univerzitetom – ne bira sredstva.
Takođe, CCI su danas predstavili i
„Izvještaj o monitoringu imenovanja i zapošljavanja u javnom sektoru u
Bosni i Hercegovini“, koji daje pregled regulative i prakse imenovanja i
zapošljavanja u javnom sektoru, tokom 2016.godine. Uprkos činjenici o
alarmantnoj potrebi smanjenja broja uposlenih u javnom sektoru,
uzimajući u obzir zahtjeve MMF-a i drugih međunarodnih institucija,
racionalizacije javnog sektora tokom prošle godine nije bilo. Rezultati
monitoringa imenovanja i zapošljavanja pokazali su da je u čak 75%
anketiranih organa javne uprave i javnih preduzeća bilo novog
zapošljavanja – od toga na nivou BiH u 81%, u RS- u 84%, a u FBIH 62%
slučaja.
„U nedostatku jasno utvrđenih procedura i kriterija za
imenovanje i zapošljavanje unutar javne uprave, odnosno javnih ustanova,
preduzeća i drugih javnih subjekata, svi javni resursi veoma lako
postaju plijen izvršne vlasti. Ovakvo stanje odgovara vladajućoj
strukturi, jer tokom 2016. godine nije došlo do značajnije promjene
regulative koja uređuje ovu oblast, a stranački kadrovi i dalje su u
prvom redu pri imenovanjima i zapošljavanju u javnom sektoru. Javna
preduzeća i javne ustanove, imaju veoma veliki udio u javnim prihodima i
rashodima, u broju zaposlenih, te je njihov značaj izuzetan. Propisi
koji uređuju način imenovanja upravljačkih i rukovodnih kadrova, kao i
zapošljavanje, mnogo su neprecizniji od propisa koji uređuju rad državne
službe.
Ne postoje mehanizmi koji bi osigurali transparentna
imenovanja i zapošljavanja najboljih kandidata u javnim preduzećima, pa
je ovo slijedeći veliki test naših vlasti u provedbi Reformske agende“ -
rekao je Adis Arapović, program menadžer CCI-a na današnjoj press
konferenciji.
Važeći propisi gotovo nikako ne štite principe
nezavisne, objektivne i stručne provjere, te zapošljavanja i imenovanja
najboljih kandidata u javnu upravu. Pitanje provođenja javnih konkursa
prilikom zapošljavanja ostaje jedna od kritičnih tačaka u procesu
zapošljavanja u javnoj upravi. Iako se i Reformskom agendom jasno traži
da svi nivoi vlasti izrade nove zakone o državnim službenicima i
zaposlenicima na principima reforme javne uprave, tokom 2016. godine ni
država ni entiteti, a ni većina kantona to nisu učinili, dok je
Tuzlanski kanton to učinio na vrlo loš način.
Nalazi monitoringa
CCI-a, pokazuju da je proces zapošljavanja generalno vrlo
netransparetan. Posmatrano kroz 4 kriterija: da se svi konkursi
objavljuju na web stranicama organa koji zapošljava, da se objavljuju u
dnevnim novinama, da su svi kritriji za ocjenjivanje na konkursu
dostupni kandidatima, kao i da se sastavi komisija objave prilikom
raspisivanja konkursa, došlo se do zaključka da trenutni indeks
transparentnosti procesa zapošljavanja iznosi tek 32, na skali od 0 do
100.
Najlošija praksa je primjećena kod dostupnosti kriterija za
ocjenjivanje kandidata, koji su na nivou institucija BiH bili poznati
tek u nešto više od polovine javih konkursa, na nivou FBiH u jednoj
trećini, a na nivou RS u tek jednoj petini slučajeva. Takođe, sastav
komisija koje ocjenjuju kandidate ni u jednom slučaju u posmatranom
periodu, na nivou BiH i FBiH nije bio poznat, dok je u RS-u samo u 14%
slučajeva unaprijed bio poznat sastav komisija.
Broj zaposlenih u
javnom sektoru se povećava i kroz angažovanje po osnovu ugovora o djelu.
Na nivou BiH u 75% javnih institucija i preduzeća bilo je angažmana
dodatnog osoblja po osnovu ugovora o djelu, na nivou Federacije BiH taj
procenat je 65%, dok je u Republici Srpskoj 72% njih vršilo angažovanje
po osnovu ugovora o djelu.
Tokom perioda monitoringa identificirano
je mnoštvo institucija i javnih preduzeća gdje su imenovane i
zapošljavane osobe kojima su stranačke funkcije direktno pomogle na putu
do upravljačkih i rukovodnih pozicija. Neki od njih su prije karijera
direktora (ili člana upravnog odbora) bili stranački kandidati na
lokalnim i opštim izborima, a drugi čak i danas imaju aktivnu funkciju u
stranci (članovi opštinskih, gradskih, pa i glavnih organa stranaka).
Nema stranke, koja je bila na vlasti u BiH, da je ostala imuna na ovu
negativnu praksu političkih nominacija za nepolitičke funkcije.
Zbog
svega navedenog, neophodno je u što skorijem periodu izmjeniti ili
donijeti nove zakone o državnoj/javnoj službi na svim nivoima u skladu
sa SIGMA principima reforme javne uprave, te detaljnije urediti
konkursnu proceduru kako bi se osiguralo da posao u javnoj upravi
dobijaju najbolji kandidati.
Kontakt osoba: Ana Lučić, koordinator za medije, ana@ccibh.org, 063-396-519.
Ana Lučić
Koordinator za odnose s medijima
ana at ccibh dot org
055 222 111
Karađorđeva 8, Bijeljina