17.07.2017
REZULTATI RADA VLADE I SKUPŠTINE KANTONA 10 U PRVOJ POLOVICI 2017. G. SKUPŠTINA ZA 6 MJESECI ODRŽALA 2 REDOVITE SJEDNICE I USVOJILA 1 ZAKON, VLADA… PALA
Prvu polovicu 2017. godine, u Kantonu 10, obilježio je nastavak loših rezultata obje institucije vlasti u županiji i nastavak političke krize, koja je, nakon više od godinu dana trajanja, okončana smjenom Vlade, točnije smjenom premijera i 3 ministra koji su u Vladu došli na prijedlog SNSD-a. Time je okončana politička kriza u ovoj županije i odagnane višemjesečne nedoumice u svezi opstanka vladajuće koalicije. No, da li će to značiti i kraj loših rezultata, tek će se vidjeti, u nastavku.
SKUPŠTINA KANTONA 10 I U PRVOJ POLOVICI 2017. GODINE
ZADRŽALA JE STATUS JEDNE OD ŽUPANIJSKIH INSTITUCIJA SA NAJLOŠIJIM
REZULTATIMA. Za 6 mjeseci održane su svega 2 redovite sjednice, što je
ubjerljivo najmanje od svih županijskih skupština. Uz te dvije sjednice,
održane su i 2 izvanredne, na kojima je donesena Odluka o privremenom
financiranju i smjenjena Vlade.
OD IONAKO MALOG BROJA MJERA,
RAZMOTRENIH U PROMATRANOM RAZDOBLJU, VIŠE OD TREĆINE OTPADA NA BAVLJENJE
VLASTI SAMOM SOBOM. BROJ ZNAČAJNIH MJERA USVOJENIH U PROMATRANOM
RAZDOBLJU JE ZANEMARIV – ZA 6 MJESECI, USVOJEN JE SAMO 1 ZAKON (NAJMANJE
OD SVIH ŽUPANIJSKIH SKUPŠTINA), A NIJE USVOJENA NITI JEDNA STRATEGIJA.
Četiri županijske skupštine usvojile se 3 puta više zakona, jedna 4
puta, jedna 5, dvije 9 i jedna 12 puta više od Skupštine Kantona 10.
IAKO
SU I PROŠLOGODIŠNJI REZULTATI BILI KRAJNJE SKROMNI, OVOGODIŠNJI
PREDSTAVLJAJU PAD I U KVANTITATIVNOM I U KVALITATIVNOM SMISLU. Za
razliku od 2016. godine, kada je Skupština realizirala niz mjera koje su
mogle utjecati na kvalitetu života građana ove županije (između ostalog
i vrlo značajnu Strategiju razvoja) u promatranom razdoblju je došlo do
naglog pada u realizaciji ovakvih i sličnih mjera. Nije usvojena niti
jedna strategija a nije zaživjela ni spomenuta Strategija razvoja
županije.
SKUPŠTINA KANTONA 10 JEDINA JE INSTITUCIJA VLASTI U
BIH KOJA SVOJ PROGRAM RADA ZA 2017. G. NIJE DONIJELA NITI DO KRAJA PRVE
POLOVICE OVE GODINE. Program rada Skupštine za 2017. usvojen je tek
3.7.2017. iako je, po Poslovniku, trebao biti usvojen prije kraja 2016.
Nastavak je ovo neprihvatljive prakse, u kojoj je u posljednjih 11
godina program usvojen samo u 5 navrata, a i tada, svaki put, sa
ozbiljnim kašnjenjima.
SKUPŠTINA JE TEK TREĆI PUT, U
POSLJEDNJIH 11 GODINA, USVOJILA PRORAČUN U ZAKONOM PROPISANOM ROKU.
Nažalost, Proračun nije i stupio na snagu, odmah nakon usvajanja, jer je
Klub srpskih zastupnika pokrenuo mehanizam zaštite vitalnog nacionalnog
interesa, s njim u vezi.
JAVNA POTROŠNJA GUTA NAJVEĆI DIO PRORAČUNA
U K10. Proračun K10 za 2017. godinu, najveći je do sada. A najviše
sredstava, Proračunom Kantona 10 za 2017. godinu, planirano je za oblast
"Bruto plaće i naknade zaposlenih" – cca 42 milijuna KM ili 55% od
ukupnog proračuna.
IAKO SU REZULTATI RADA SKUPŠTINE KANTONA 10
VRLO SKROMNI, A INTENZITET RADA KRAJNJE NEZAHTJEVAN – U PRVOJ POLOVICI
GODINE NIJE SE RADILO NI 2 SATA MJESEČNO, U PROSJEKU – VEĆINA ZASTUPNIKA
SKUPŠTINE KANTONA 10 JE PROFESIONALIZIRALA SVOJ STATUS I NA TEMELJU
TOGA REDOVITO PRIMA PLAĆU. Uporedbe radi, zastupnici Skupštine
Zeničko-dobojskog kantona, uključujući i rukovodstvo Skupštine, nakon
jednoglasno donesene odluke, kao rezultat visoke socijalne svijesti i
društvene odgovornosti, ne primaju plaću za svoj angažman u Skupštini,
iako su im intenzitet rada i produktivnost daleko iznad one koju
pokazuju zastupnici Skupštine Kantona 10.
USTAVNI SUD
FEDERACIJE BIH JE U VELJAČU PRESUDIO DA DVIJE OD PET MJERA KOJE JE
SKUPŠTINA USVOJILA U PROSINCU 2016. GODINE, A NA KOJE JE POKRENUT
MEHANIZAM VNI, VRIJEĐAJU NACIONALNI INTERES BOŠNJAČKOG I SRPSKOG NARODA U
KANTONU 10. Obzirom da se radi o višegodišnjim problemima, koji su
stalni kamen spoticanja u ovoj županiji, za očekivati je bilo da
Skupština, nakon izrečene presude, intervenira prema Vladi, tražeći da u
određenom roku dostavi ove dokumente ponovno na razmatranje, u obliku
koji neće biti sporan i vrjeđivati ničije vitalne nacionalne interese.
U
PROMATRANOM RAZDOBLJU, NIJE PRIPREMLJENA I ODRŽANA NITI JEDNA TEMATSKA
SJEDNICA SKUPŠTINE KANTONA 10, IAKO ZA TAKVIM SJEDNICAMA POSTOJI
POTREBA, JER, NAPROSTO, POSTOJE OZBILJNI PROBLEMI S KOJIM SE SUOČAVAJU
GRAĐANI OVE ŽUPANIJE. Od posljednjih općih izbora, u listopadu 2014.,
broj zaposlenih je pao sa 9.621, na 9.105, u travnju ove godine. I pored
smanjenja broja radnih mjesta i priliva novog radnosposobnog
stanovništva iz škola, u naznačenom razdoblju je došlo i do pada broja
nezaposlenih, u ovoj županiji – sa 9.395, na 8.510. Rezultat je to sve
većeg odlaska stanovništva iz zemlje, ka Europskoj uniji i drugim
razvijenim državama svijeta. Što je uz negativan prirodni priraštaj – a
broj umrlih u prva 4 mjeseca ove godine je skoro duplo veći od broja
rođenih – razlog za alarm, na svim razinama vlasti.
VLADA
KANTONA 10 JE, UZ VLADE POSAVSKE I ŽUPANIJE ZAPADNOHERCEGOVAČKE, IMALA
NAJNIŽI INTENZITET RADA I PRODUKTIVNOST, U PRVIH 6 MJESECI 2017. GODINE.
Održano je svega 16 sjednica, pri čemu je posljednju, održanu zadnjeg
dana promatranog šestomjesečja, održala nova Vlada. Niti u jednom
mjesecu Vlada se nije pridržavala poslovničke obveze o održavanju
sjednica jednom tjedno.
SA 215 RAZMOTRENIH MJERA, VLADA
KANTONA 10 JE IMALA VEĆU PRODUKTIVOST JEDINO OD VLADE ŽUPANIJE
ZAPADNOHERCEGOVAČKE. Ujedno, ovo je i najlošiji polugodišnji rezultat
Vlade Kantona 10 u aktualnom mandatu. I nastavak pada produktivnosti
registriranog u drugom polugodištu 2016.
U STRUKTURI
REALIZIRANIH MJERA PREOVLADAVAJU ONE DNEVNO-OPERATIVNOG KARAKTERA.
Najveći broj razmotrenih mjera predstavljaju odluke, koje, uz zaključke,
rješenja, sauglasnosti i mišljenja, čine čak 72% mjera razmotrenih u
prvoj polovici 2017. godine. Izvješća, planovi i programi i informacije,
obuhvaćaju daljnih 20%. Broj značajnih mjera, kojima se sustavno
rješavaju neki problemi, međutim, mnogo je niži. Zakoni čine tek 3,7% od
ukupnog broja, na Vladi, razmotrenih mjera, u promatranom razdoblju. A
od strategija nije utvrđena niti jedna. Pa ni Strategija razvoja malih i
srednjih poduzeća, planirana Programom rada, za ovu godinu. Jedino je
13.4. utvrđen Akcijski plan za provođenje, prošle godine konačno
usvojene, Strategije razvoja županije.
SVAKA PETA MJERA
VLADE, DONESENA U PROMATRANOM RAZDOBLJU, ODNOSILA SE NA KADROVSKU
POLITIKU. 42 od 215 razmotrenih mjera, u prvih 6 mjeseci 2017. godine
različita su razrješenja i imenovanja.
NASTAVLJENA JE NISKA
ZAKONODAVNA AKTIVNOST VLADE K10 I U PRVOJ POLOVICI 2017. – KAO I U
2016., PROSJEK UTVRĐENIH ZAKONA JE TEK 1 MJESEČNO. PROBLEM SA BROJEM
UTVRĐENIH ZAKONA NAJOČITIJI JE PRI ANALIZI PROGRAMA RADA I NJEGOVE
REALIZACIJE. Kako bi se ispunio planirani obim zakonodavnih aktivnosti,
do kraja godine bi trebalo svaki mjesec donositi onoliko zakona koliko
je Vlada Kantona 10 utvrdila u prvoj polovici godine. Drugim riječima – u
drugoj polovini 2017. godine bi trebalo utvrditi 6 puta više zakona
nego što ih je utvrđeno u prvoj polovici. Naime, u drugu polovicu
godine, Vlada je ušla sa 34 nerealizirana zakona iz Programa rada, plus
još 4 na kojima posao nije završila do kraja. Što je, s obzirom na
pokazano u kompletnom aktualnom mandatu, potpuno nerealno.
PROGRAM
RADA ZA 2017. G. PONOVNO NIJE DONESEN NA VRIJEME, PRIJE POČETKA GODINE
NA KOJU SE ODNOSI, ČIME JE PREKRŠEN POSLOVNIK O RADU VLADE. Program za
2017. na Vladi je utvrđen u 3. a u Skupštini odobren početkom 4.
mjeseca. Kuriozitet je da je ovo kašnjenje značajno poboljšanje u odnosu
na prethodne 2 godine, za koje su programi za te godine donoseni na
njihovom samom kraju – u listopadu i studenom.
VLADA JE
PREKRŠILA I ZAKON O PRORAČUNIMA U FBIH, NE UTVRDIVŠI NACRT PRORAČUNA ZA
2017. U PROPISANOM ROKU. Umjesto najkasnije do 1.11, nacrt je utvrđen 15
dana kasnije.
VLADA KANTONA 10, KAKO U STAROM TAKO I U NOVOM
SASTAVU, KRŠI I ZAKON O RAVNOPRAVNOSTI SPOLOVA. Iako Zakon eksplicitno
propisuje da najmanja zastupljenost jednog spola u Vladi može biti 40%, u
Vladi K10, od 9 njezinih članova, samo je jedna žena. Propuštena je
prilika da se tijekom smjene i imenovanja nove Vlade otkloni pomenuto
kršenje zakona, za koje, pored političkih stranaka, najveću odgovornost
snosi Skupština, koja je takvu vladu imenovala.
PROBLEMI U
FUNKCIONIRANJU VLADE KANTONA 10 DOVELI SU I DO PROBLEMA U REALIZACIJI
AKCIJSOG PLANA VLADE ZA REALIZACIJI REFORMSKE AGENDE. Prva stavka ovog
akcijskog plana je usvajanje Amandmana na Ustav Kantona 10. Bilo je par
pokušaja od strane bivšeg predsjednika Vlade da se krene u realizaciju
ove mjere, međutim, izostala je većinska potpora u Vladi, tako da
aktivnosti oko imenovanja Povjerenstva za izradu Amandmana na Ustav
Kantona 10 nisu realizirane. Izradom Amandmana stvorila bi se obveza i
izmjene dijelova Ustava Kantona 10 koje tretira i presuda Ustavnog suda
Federacije BiH iz 1997. godine a koje se odnose na naziv Kantona 10 i
njegova obilježja.
TRANSPARENTNOST RADA VLADE JE NA GRANICI
PRIHVATLJIVOSTI. Najozbiljnije zamjerke stavljamo na nedostavljanje
informacije o primanjima članova Vlade Kantona 10, neodgovaranje na
pokrenute inicijative od strane CCI, kao i na nedovoljno transparentan
način izrade proračuna (bez organizirane široke javne rasprave), koji se
ponavlja iz godine u godinu. Dodatno, u promatranom razdoblju, sjednice
su neredovito najavljivane.
CENTRI CIVILNIH INICIJATIVA,
UTVRDIVŠI KAKO POSTOJE BROJNI PROBLEMI U RADU VLADE I SKUPŠTINE KANTONA
10, UPUĆUJU VLASTI OVE ŽUPANIJE NIZ PREPORUKA. Ističemo potrebu
značajnog povećanja intenziteta rada i učinkovitosti obje institucije, u
drugoj polovici godine i nastavku mandata. Pogotovo u realizaciji
zakona i strategija i mjera planiranih programima rada.
I potrebu
organiziranja, dobro pripremljenih, tematskih sjednica i široke javne
rasprave, o mjerama za dugoročno rješavanje najznačajnijih problema s
kojima se suočavaju građani županije. Među kojima su nezaposlenost,
“bijela kuga” i ekonomska migracija, najalarmantniji.
Ističemo i
potrebu povećanja socijalne osjetljivosti, unutar institucija. I
usklađivanje primanja i privilegija političara sa općom situacijom u
društvu. I potrebu pune transparentnosti u tom kontekstu.
Naravno,
ističemo i potrebu konstruktivnog dijaloga između političkih aktera u
županiji, u cilju uspostavljanja stabilnih političkih odnosa, koji će
omogućiti nesmetan rad institucija vlasti, neophodne ustavne promjene i
reformske zahvate, u pravcu poboljšanja kvalitete života građana ove
županije.
Ana Lučić
Koordinator za odnose s medijima
ana at ccibh dot org
055 222 111
Karađorđeva 8, Bijeljina