31.07.2017
VLADA I SKUPŠTINA UNSKO-SANSKOG KANTONA U DRUGOJ POLOVINI 2017. GODINE LOŠA REALIZACIJA PLANIRANIH ZAKONA
NASTAVLJAJUĆI TREND IZ PRETHODNE GODINE, VLADA USK JE, U PRVIH 6
MJESECI 2017, FUNKCIONISALA U 3 RAZLIČITA SASTAVA. ZANIMLJIVO JE DA
VLADA USK, BEZ OBZIRA NA DRAMATIČNE PROMJENE, U SVAKOM SASTAVU IMA VISOK
INTENZITET RADA. To je jedina kantonalna vlada koja se strogo pridržava
pravila o održavanju jedne redovne sjednice sedmično. A uz to je, u
posmatranom periodu, održala gotovo jednak broj vanrednih sjednica.
Usporedbe radi, čak 6 kantonalnih vlada, u prvoj polovini 2017. imalo je
dvostruko manje redovnih sjednica.
U PRVOJ POLOVINI 2017. GODINE
ZAUSTAVLJEN JE I KONSTANTNI BLAGI PAD PRODUKTIVNOSTI, OD POČETKA
AKTUELNOG MANDATA, I, SA 488 RAZMOTRENIH MJERA, OSTVAREN NAJBOLJI
POLUGODIŠNJI REZULTAT U OVOM MANDATU. Međutim, ovaj rezultat je dovoljan
tek za pozicioniranje na sredinu kantonalne ljestvice po ovom
parametru. Pritom,...
PRODUKTIVNOST VLADE USK U PRETHODNOM MANDATU, U PRVE 2 I PO GODINE NJENOG RADA, BILA JE KONSTANTNO VIŠA.
Ukupno,
u prve 2 i po godine rada Vlade u prethodnom mandatu, razmotreno je 614
mjera više, nego u dosadašnje 2 i po godine aktuelnog mandata. Što je
čitavo jedno polugodište rada.
U STRUKTURI MJERA, RAZMOTRENIH NA
SJEDNICAMA VLADE USK, U PRVOJ POLOVINI 2017. GODINE, PREOVLAĐUJU ONE
DNEVNO-OPERATIVNOG KARAKTERA. Najveći procenat otpada na različite
odluke, rješenja, saglasnosti i zaključke – sumarno cca 48%. Izvještaji,
planovi i programi i informacije čine daljnjih cca 42% od ukupnog broja
razmatranih mjera. Broj značajnih mjera, kojima se sistemski rješavaju
neki problemi, mnogo je niži. Zakoni čine tek 2,9% od ukupnog broja, na
Vladi, razmotrenih mjera. A strategije 0,2%.
UZ VLADU HNK, VLADA USK
JE JEDINA KANTONALNA VLADA KOJA JE U PRVOJ POLOVINI 2017. GODINE
UTVRDILA NEKU STRATEGIJU. U februaru je utvrđen nacrt Strategije prema
mladima USK za period 2016-2020. godina. Uz, to, u aprilu je realizovan i
Strateški plan Ministarstva finansija za period 2017-2020.
IAKO
U UKUPNOJ MASI REALIZOVANIH MJERA, ZAKONI ZAUZIMAJU MALI PROCENAT, NIVO
ZAKONODAVNIH AKTIVNOSTI VLADE USK, U POSMATRANOM PERIODU, JE BIO, PO BH
PARAMETRIMA, PRISTOJAN. Za 6 mjeseci je utvrđeno 11 zakona, čime je
Vlada USK, uz Vlade KS, TK i BPK, postala jedna od kantonalna vlada koja
je u ovom periodu utvrdila dvocifren broj zakona. S druge strane, nivo
realizacije zakona, u posmatranom periodu, bio je znatno ispod
planiranog, Programom rada za 2017..
VLADA USK JE PROGRAM RADA
UTVRDILA SA NAJMANJIM KAŠNJENJEM U ZADNJIH 7 GODINA RADA, A USVOJENI
PROGRAM JE NAJAMBICIOZNIJI DO SADA. UPRKOS TOME, REALIZACIJA UKUPNO
PLANIRANOG, I NOMINALNO I PROCENTUALNO, JE BOLJA NEGO U GODINAMA U
KOJIMA SU PLANOVI BILI ZNATNO SKROMNIJI. Vlada USK, svoj program rada
za 2017. usvojila je već 06.01.2017. (prije nje je to uradila samo Vlada
SBK), a Program u sebi sadrži 196 mjera, od kojih je Vlada je za prvih 6
mjeseci realizovala 46,4%, dok je najbolji dosadašnji rezultat bio za
10 procenata slabiji (35,9%).
U REALIZACIJI PLANIRANIH ZAKONA, VLADA
JE, MEĐUTIM, OZBILJNO PODBACILA. Od 30 planiranih zakona, od kojih je
čak 24 trebalo da budu utvrđena u prvoj polovini godine, Vlada je
realizovala svega 6. I u drugu polovinu godine ušla sa čak 80%
nerealizovanog zakonodavnog plana.
ONO ŠTO JE NEDVOJBENO POZITIVNO,
JE POVEĆANJE TRANSPARENTNOSTI RADA VLADE I SKUPŠTINE, PRIMJETNO OD DRUGE
POLOVINE 2016. GODINE. Aktuelna Vlada USK, značajno je podigla
transparentnost pri donošenju zakona i, kroz mehanizam javnih rasprava,
omogućuje zainteresovanim organizacijama, pojedincima i strukovnim
udruženjima da se ukuljuče u njihovu izradu. Pored toga, i Budžet USK za
2017. je bio na javnoj raspravi, prvi put u zadnjih 6 godina.
OSIM
VLASTITOG (NEUSVAJANJEM PROGRAMA NA VRIJEME), VLADA KRŠI I POSLOVNIK O
RADU SKUPŠTINE. Poslanici Skupštine USK, za vrijeme „poslaničkog sata“
nerijetko naglašavaju da ne dobijaju, od Vlade, odgovore na postavljena
pitanja u predviđenom roku, ili ih uopšte ne dobijaju.
MADA
SE TAKVE STVARI NE BI SMJELE DEŠAVATI, VLADA KRŠI I ZAKONE. Za razliku
od budžeta za 2016., Vlada je svoje obaveze oko budžeta, za 2017.,
ponovo realizovala uz kašnjenje, u odnosu na rokove propisane Zakonom o
budžetima u FBiH. A svim sastavima Vlade, koji su bili aktivni u ovom
mandatu, kršen je Zakon o ravnopravnosti polova u BiH, koji propisuje da
je najmanja zastupljenost manje zastupljenog pola 40% i da se sve drugo
smatra diskriminacijom, čije se otklanjanje istim Zakonom nalaže.
Aktuelna vlada USK, umjesto 4, ima tek jednu ženu na ministarskoj
poziciji.
ZA RAZLIKU OD VLADE, KOJA JE, I PORED STALNIH PROMJENA,
ZADRŽALA UOBIČAJEN INTENZITET RADA TOKOM ČITAVOG POSMATRANOG PERIODA,
POLITIČKA NESTABILNOST U KANTONU SE ZNAČAJNO ODRAZILA NA RAD SKUPŠTINE, U
PRVOJ POLOVINI 2017. G. Prva redovna sjednica Skupštine održana je tek
na samom kraju prvog tromjesečja – 31.3.2017. Što, s obzirom da je
prethodna održana 28.11.2016, znači da Skupština 4 mjeseca nije održala
redovnu sjednicu. Čak 5 puta, u prvih 6 mjeseci 2017. sjednice su
otkazivane, uglavnom zato što nije bilo dogovora o dnevnom redu.
POVEĆANIM
INTENZITETOM RADA U DRUGOM KVARTALU SKUPŠTINA JE DONEKLE NADOKNADILA
ZAOSTATAK IZ PRVOG. Pa je, u prosjeku, ipak, imala jednu redovnu
sjednicu mjesečno. A uz 6 redovnih, održane su i 3 vanredne. Važno je to
pomenuti zbog toga što je intenzitet rada većine kantonalnih skupština
ispod potrebnog nivoa, pa čak i neprihvatljivo nizak. Samo su još
skupštine Sarajevskog i Zeničko-dobojskog kantona, u prvoj polovini
2017. imale prosjek od 1 redovne sjednice mjesečno.
REZULTAT
RADA, DIREKTNO JE PROPORCIONALAN INTENZITETU POKAZANOM U POSMATRANOM
PERIODU, ODNOSNO BROJU ODRŽANIH REDOVNIH SJEDNICA. Skupština je u prvom
kvartalu razmotrila svega 15 mjera, a u drugom, kad je značajno
intenzivirala rad, skoro 5 puta više – 73. 88 razmotrenih mjera treći je
rezultat na kantonalnoj ljestvici produktivnosti, u prvoj polovini
2017. No,...
REZULTATI KOJE POSTIŽE SKUPŠTINA USK U AKTUELNOM
MANDATU ZNAČAJNO SU LOŠIJI OD REZULTATA U PRETHODNOM. U prvoj polovini
2013. godine (kao treće godine tadašnjeg mandata), Skupština USK je
održala 50% više redovnih sjednica i razmotrila 40% više mjera, nego u
prvoj polovini 2017.
ŠTO SE TIČE ZAKONA – SKUPŠTINA JE, U 1.
POLOVINI 2017. GODINE, REALIZOVALA SVOJ NAJBOLJI REZULTAT U AKTUELNOM
MANDATU I JEDAN OD NAJBOLJIH KOJE SU KANTONALNE SKUPŠTINE POSTIGLE U
OVOM PERIODU. Od 9 usvojenih zakona i 1 prihvaćenog u nacrtu, koliko je
realizovala Skupština USK, uspješnije su bile samo skupštine TK (sa 12
prijedloga i 2 nacrta) i KS (sa 9 prijedloga i 3 nacrta). No,...
POGLED
NA PLANIRANE OBAVEZE DAJE SASVIM DRUGU SLIKU. Dvije trećine, u
Skupštini USK usvojenih zakona, naime, su „neplanirani“. A svega 3 od 23
zakona koji su po Programu rada trebali da budu razmatrani u prvoj
polovini godine, su usvojeni. U drugu polovinu godine se ušlo sa čak 28
zakona koje treba usvojiti.
SKUPŠTINA USK JE, UZ SKUPŠTINU
HNK, JEDINA KANTONALNA SKUPŠTINA KOJA SE U PRVIH 6 MJESECI 2017. BAVILA
STRATEGIJAMA. Prihvaćen je nacrt vrlo značajne Strategija prema mladima
Unsko-sanskog kantona za period 2016-2020. godina. No, dvije takođe vrlo
značajne strategije - Strategija obrazovanja i Strategija kulture –
koje su, po planu, trebale biti usvojene u ovom periodu, nisu
razmatrane.
KAŠNJENJE VLADE UZROKOVALO JE I KAŠNJENJE
SKUPŠTINE U USVAJANJU BUDŽETA ZA 2017. I KRŠENJE ZAKONA O BUDŽETIMA.
Vlada je konačan oblik Budžeta utvrdila tek 10.03.2017. te ga je
Skupština, umjesto prije kraja 2016., usvojila tek 31.03.2017.,
posljednji dan važenja Odluke o privremenom finansiranju.
NAJVEĆI
DIO BUDŽETA USK ODLAZI NA PLATE I NAKNADE TROŠKOVA ZAPOSLENIH. U
Budžetu za 2017., konkretno, cca 128 od 219 miliona KM, što je čak 58%.
Takođe, akumulirani dug je dostigao gotovo 70 miliona KM, što je još
jedan ozbiljan problem.
SKUPŠTINA USK JE, PO PRVI PUT U POSLJEDNJIH
11 GODINA, KOLIKO CCI VRŠI MONITORING, USVOJILA PROGRAM RADA NA VRIJEME,
PRIJE POČETKA GODINE NA KOJU SE ODNOSI. Time je postala jedna od 6
kantonalnih institucija vlasti koje su ispoštovale tu obavezu i u 2017.
godinu ušle bez kršenja Poslovnika, u ovom segmentu. Na žalost, procenat
realizovanih obaveza, za prvih 6 mjeseci 2017. je samo 25%.
VLADA
I SKUPŠTINA USK IMAJU PODJELJENU ODGOVORNOST ZA LOŠE KRAJNJE REZULTATE
SVOG RADA U KONTEKSTU REALIZACIJE PLANIRANIH ZAKONA. S jedne strane,
postoji odgovornost Vlade što, kao priređivač najvećeg broja mjera o
kojima se raspravlja na Skupštini, ne pokazuje dovoljan nivo
efikasnosti, naročito u realizaciji planiranih zakona. S druge strane,
Skupština, loše rezultate Vlade, vlastitom neefikasnošću, dodatno
umanjuje. Tako je, u prvoj polovini 2017. godine, Vlada utvrdila 6 od
30, Programom rada za 2017. godinu, planiranih zakona. No, čak 5 zakona
utvrđenih na Vladi, u posmatranom periodu, nije razmatrano od strane
Skupštine. Pa je konačni rezultat da je od 30 zakona iz Programa rada
Vlade za 2017. godinu, kompletnu proceduru, prošao - samo jedan.
OSIM
ZAKONA (O BUDŽETIMA I RAVNOPRAVNOSTI POLOVA) VLADA I SKUPŠTINA,
ISPOSTAVILO SE, KRŠE I USTAV. Presudom Vijeća za zaštitu vitalnih
interesa Ustavnog suda FBiH, konstatovano je da je Skupština USK, u svom
radu, prekršila Ustav Kantona. Najprije, odbijanjem Predsjedavajućeg
Skupštine da, na zahtjev Kluba srpskih poslanika, osporene odluke stavi
na glasanje po klubovima naroda, na šta je bio obavezan, u skladu sa
jasno propisanim odredbama koje propisuju način glasanja kada je
pokrenut mehanizam zaštite vitalnih interesa. A potom usvajanjem, ranije
na Vladi utvrđene, Odluke o imenovanju privremenog Upravnog odbora
Univerziteta u Bihaću i Odluke o izboru predsjedavajućeg, zamjenika
predsjedavajućeg i članova radnih tijela Skupštine USK-a, za koje je
Vijeće Ustavnog suda ustanovilo da je njima povrijeđen vitalni
nacionalni interes srpskog naroda u USK.
Reakcija na ovakvu presudu
Ustavnog suda, u razvijenim demokratskim državama, bi podrazumijevala
ostavke odgovornih za ovaj skandal. Kod nas, Presudu prati zahtjev Suda
da ona bude objavljena u službenim novinama svih(!) kantona. Jer je
odsustvo empatije i svakog oblika osjetljivosti prema nacionalnim i
drugim manjinama, te kršenje njihovih ljudskih i Ustavom zagarantovanih
prava, u BiH, nažalost, sveprisutno.
CENTRI CIVILNIH
INICIJATIVA, VLADI I SKUPŠTINI USK, PREPORUČUJU: Ističemo potrebu
povećanja efikasnosti obje institucije, u drugoj polovini njihovog
mandata, pogotovo u realizaciji zakona i strategija.
Preporučujemo
održavanje tematskih sjednica jednom kvartalno, o najznačajnijim
problemima s kojim se suočavaju građani kantona. Za početak, predlažemo
sjednice posvećene problemima u poljoprivredi, u zdravstvu i problemu
odliva stanovništva i negativnog prirodnog priraštaja.
Potrebno je
stvoriti pretpostavke za kretanje na vrijeme u izradu programa rada i
budžeta za 2018. godinu, kako bi se ispoštovali zakonski i podzakonski
akti koji propisuju rokove, u ovom kontekstu.
Što prije dovršiti rad na usvajanju Strategije prema mladima USK, te strategija obrazovanja i kulture.
Vlada
i Skupština USK, trebaju intenzivno raditi i na mjerama od značaja za
poljoprivrednike, kako bi se iskoristili postojeći potencijali.
Utvrditi, planirane ali nedonešene, Smjernice razvoja poljoprivrede za
naredne 4 godine.
Ističemo i potrebu povećanja socijalne
osjetljivosti, unutar institucija. I usklađivanje primanja i privilegija
političara sa opštom situacijom u društvu. I potrebu pune
transparentnosti u tom kontekstu.
Naravno, ističemo i potrebu
konstruktivnog dijaloga između političkih aktera u Kantonu, u cilju
uspostavljanja stabilnih političkih odnosa, koji će omogućiti nesmetan
rad institucija vlasti, kako bi se svi, konačno, umjesto uskostranačkim i
ličnim interesima, posvetili interesima građana i rješavanju njihovih
problema.
I pozivamo na hitno provođenje odluka Ustavnog suda i na strogo poštovanje zakona i Ustava u radu institucija.
Na
kraju… Centri civilnih inicijativa pozdravljaju nedavno usvajanje novog
Zakona o državnoj službi u USK-u, u čijem je oblikovanju i CCI dao svoj
doprinos, a koji na kvalitetniji način reguliše institut konkursa za
prijem u radni odnos novih kandidata i treba da omogući da se u državnu
službu, konačno, imenuju i zapošljavaju najbolji kandidati, i to
isključivo zahvaljujući svojoj stručnosti i sposobnosti. Što predstavlja
značajan iskorak, u odnosu na dosadašnju praksu. Kao što su značajan
iskorak javne rasprave i uvažavanja mišljenja građana i NVO sektora u
kreiranju konačnih rješenja zakona.
Za sve informacije molimo da kontaktirate Anu Lučić
(mob. 063 396 519; e-mail: ana@ccibh.org)
Ana Lučić
Koordinator za odnose s medijima
ana at ccibh dot org
055 222 111
Karađorđeva 8, Bijeljina