29.09.2018
REZULTATI RADA VLADE I SKUPŠTINE KANTONA SARAJEVO U MANDATU 2014.-2018. - NEUSPJEH JE EVIDENTAN
VLADA KS JE, TOKOM CIJELOG AKTUELNOG MANDATA, IMALA PRILIČNO VISOK
INTENZITET RADA, ALI SE ON ODVIJAO KRAJNJE NEOBIČNO, UZ KRŠENJE PRAVILA
PREDVIĐENIH POSLOVNIKOM O RADU OVE INSTITUCIJE. Vlada KS, u posmatranom
periodu, nije održavala redovne sjednice svake sedmice, a pogotovo se
nije pridržavala pravila o završavanju započete sjednice najkasnije
sljedeći dan, nego je rad na mjerama sa određene sjednice znao biti
razvlačen u nekoliko nastavaka, isprelitati se sa radom na nekoliko
drugih sjednica i trajati po nekoliko sedmica (a u ekstremnim
slučajevima i po nekoliko mjeseci). Može se reći da je Vlada
primjenjivala neki vlastiti, pomalo haotičan, sistem rada, ignorišući
propise koji regulišu tu oblast.
PRODUKTIVNOST VLADE KS KONTINUIRANO
JE RASLA, TOKOM CIJELOG MANDATA, NO, UKUPNO GLEDANO, OSTALA JE U NIVOU
PRETHODNOG MANDATA. Razmotreno je oko 6000 mjera, za 4 godine mandata.
No...
ZA ČITAV MANDAT, UTVRĐENO JE SVEGA 7 STRATEGIJA, OD ČEGA ČAK 5
TEK U POSLJEDNJOJ GODINI MANDATA, ŠTO ZNAČI DA ĆE NJIHOVA IMPLEMENTACIJA
OSTATI ZA NAREDNI MANDAT. Strategija prema mladima planirana je,
programima rada, za realizaciju u svakoj od godina mandata, ali je
utvrđena tek u junu 2018. Strategija informatizacije osnovnih i srednjih
škola u KS, još uvijek nije utvrđena, iako se i ona planira već
godinama. Vrlo važna Strategija razvoja KS je utvrđena, tokom mandata,
ali je KS bio jedan od posljednjih kantona koji je dobio svoju
strategiju razvoja (iza njega je ostao samo HNK). Itd.
REALIZACIJA
ZAKONA U VLADI KANTONA SARAJEVO, TOKOM AKTUELNOG MANDATA, BILA JE
NEUJEDNAČENA, S TENDENCIJOM KONTINUIRANOG PADA. Vlada je, od izbora u
oktobru 2014. do 30.6.2018., utvrdila ukupno 93 različita zakona, što je
u nivou realizacije Vlade TK, u ovom mandatu. Pri tome, svega 34
utvrđena zakona su novi, tzv. temeljni. A ostalo su tek izmjene i dopune
postojećih zakonskih akata.
O USPJEŠNOSTI VLADE, U KONTEKSTU
KREIRANJA I UTVRĐIVANJA ZAKONA, MOŽDA NAJBOLJE GOVORE PORAZNI
STATISTIČKI PODACI O REALIZACIJI GODIŠNJIH PROGRAMA RADA VLADE, TOKOM
MANDATA. Po godinama, to je izgledalo ovako: u 2015. utvrđeno je 14 od
38 planiranih zakona, u 2016. 18 od 41 planiranog, u 2017. 13 od 29, a u
prvoj polovini 2018. 13 od 36 planiranih.
MEĐU DONESENIM MJERAMA, U
POSMATRANOM PERIODU, SU I NEKE VRLO KONTROVERZNE I, BLAGO REČENO,
NEPOPULARNE. Među njima je bila i odluka o povećanju cijene usluga
grijanja, koja je revidirana pod pritiskom javnosti. A tu je i Zakon o
visokom obrazovanju, koji je izazvao žestoke polemike i nezadovoljstvo i
protivljenje akademske zajednice, koja smatra da se radi o rješenju
potpuno neprimjerenom za funkcionisanje Univerziteta u Sarajevu.
VLADA
KS UKLAPA SE U OPŠTU SLIKU BH VLASTI KOJE NE POŠTUJU ZAKONSKE I
PODZAKONSKE AKTE KOJI DEFINIŠU NJIHOV RAD, A NERIJETKO KRŠE I USTAV I
GODINAMA ODUGOVLAČE SA IMPLEMENTACIJOM ODLUKA USTAVNOG SUDA. Vlada KS
krši i vlastiti i poslovnik o radu Skupštine. Tokom aktuelnog mandata
registrovano je i kršenje Zakona o budžetima u FBiH i Zakona o
računovodstvu i reviziji u FBiH. Sastavom Vlade, u kojoj su, od 13
članova, svega 2 žene, Vlada KS krši Zakon o ravnopravnosti polova, koji
nalaže da procenat manje zastupljenog pola ne smije biti ispod 40% i
koji trenutno stanje u Vladi KS definiše kao diskriminaciju. Ustavni sud
Federacije BiH, donio je, proteklih godina, nekoliko odluka koje se
odnose na povredu prava na lokalnu samoupravu u Kantonu Sarajevo, koje
još nisu provedene.
AKTUELNI MANDAT VLASTI U KANTONU SARAJEVO,
OSTAĆE UPAMĆEN, OSIM PO NERJEŠAVANJU PRAKTIČNO NIJEDNOG OD OZBILJNIH
PROBLEMA, KOJE JE PREMIJER NAVEO U SVOM EKSPOZEU I PO NEKOLIKO SKANDALA U
SKUPŠTINI KANTONA. Jedan od njih su uvrede na nacionalnoj osnovi i
fizičko nasrtanje na poslanika opozicije, iz manjinskog naroda, što je
ukazalo na vrlo nizak nivo kulture i tolerancije dijela poslanika
kantonalne skupštine. A potom – valjda da bi se pokazalo da ovo
prethodno i nisu tek izolovani incidenti pojedinaca – usvojena je sramna
odluka da se jedna od sarajevskih osnovnih škola nazove po osobi
krajnje sporne biografije i ideoloških nazora – antsemiti, simpatizeru
fašista i mizoginu.
Istorijski revizionizam i nazivanje ulica i
institucija po zločincima iz drugog svjetskog ili našeg posljednjeg
rata, ili njihovim simpatizerima, apsolutno su neprihvatljivi. I
svojevrsni govor (ili akti) mržnje, za koji su odgovorni ne samo
neposredni izvršioci, nego svi koji takvo ponašanje tolerišu. Dešavalo
se to u Mostaru, Sarajevu ili Republici Srpskoj, nebitno je. I nije
nikakav izgovor što ulice u Mostaru još uvijek nose imena po ustaškim
zločincima ili što se studenski dom na Palama zove po presuđenom ratnom
zločincu iz našeg posljednjeg rata. To je njihova sramota. A ova i
slične stvari su sarajevska. A sve zajedno su naša zajednička sramota. I
odgovorost političara na vlasti. Koji bi za ovakve stvari u uređenim
pravnim državama i odgovarali.
Čast Skupštine, Kantona, pa i države
(jer je pomenuta odluka imala i međunarodne implikacije) pokušala se
zaštititi, poništavanjem sporne odluke, u prvom kvartalu 2018. godine.
No, škola još uvijek nosi isti naziv!
INTENZITET RADA SKUPŠTINE ZA
KANTON VELIČINE I FINANSIJSKE MOĆI KOJU IMA SARAJEVSKI JE, U MANDATU
2014.-2018. BIO NEPRIMJERENO NIZAK. Sa svega 54 održane sjednice,
Skupština Kantona Sarajevo, po ovom kriteriju dijeli od 3 do 5 mjesta na
kantonalnoj ljestvici, sa skupštinama TK i BPK. A ispred su Skupština
USK sa 64 i Skupština ZDK sa 61 održanom sjednicom. Posebno je značajno
da...
SKUPŠTINA KS, U AKTUELNOM MANDATU, PORED SVIH PROBLEMA S KOJIM
SE NJENI GRAĐANI SUOČAVAJU, NIJE ODRŽALA NIJEDNU TEMATSKU SJEDNICU, IAKO
JE TAKVIH INICIJATIVA BILO I IZ REDOVA POSLANIKA. Uz konstitutivnu,
naime, održane su samo 43 redovne i 10 hitnih sjednica. CCI, inače,
snažno podržava održavanje (dobro pripremljenih) tematskih sjednica
(preporučujući jednu kvartalno), o ključnim problemima građanima, kao
dobrom putu za fokusiranje društvene energije na te probleme i za
iznalaženje načina za njihovo otklanjanje ili bar smanjivanje.
PRODUKTIVNOST
SKUPŠTINE KS U MANDATU 2014.-2018. NEŠTO JE NIŽA NEGO U PRETHODNOM. ALI
JE BROJ USVOJENIH ZAKONA VEĆI. Među nešto više od 1000 razmotrenih
mjera, su i 82 usvojena zakona. U prethodnom mandatu, s druge strane,
razmotreno je oko 1200 mjera i usvojeno 60 zakona.
Što se tiče
ostalih kantonalnih skupština – broj usvojenih zakona u Skupštini
Kantona Sarajevo, niži je od broja usvojenih zakona u Skupštini
Tuzlanskog kantona (u kome je usvojen 91 zakon).
PROGRAMI RADA SE U
ZNAČAJNOJ MJERI OBESMIŠLJAVAJU NJIHOVIM NEUSVAJANJEM PREMA VAŽEĆIM
PROPISIMA, ALI I NISKOM REALIZACIJOM PLANIRANIH OBAVEZA. Samo je jedan
od 4 programa rada usvojena u ovom mandatu, usvojen na vrijeme – prije
početka godine na koju se odnosi. Najviši stepen potpuno realiziranih
ukupno planiranih obaveza zabilježen je u 2016. godini - oko 69%. Dok je
najviši stepen realizacije zakonodavnog dijela planiranih obaveza - tek
41%, ostvaren u 2017. godini.
IAKO JE VLADA, OD POČETKA MANDATA,
NAJAVLJIVALA ZAKON O PRIJAVLJIVANJU, PORIJEKLU I KONTROLI IMOVINE
IZABRANIH DUŽNOSNIKA, NOSITELJA IZVRŠNIH FUNKCIJA I SAVJETNIKA U KANTONU
SARAJEVO, NI OVAJ ZAKON NIJE DOČEKAO USVAJANJE U SKUPŠTINI. Manje od
godinu dana, nakon što je Vlada utvrdila ovaj zakon, povukla ga je iz
procedure. Ovaj zakon je, potom, uputio skupštinski poslanik iz
opozicije, no isti je povučen iz skupštinske procedure, te se više nije
pojavljivao.
U 2. POLOVINI 2017. G. KONAČNO SU USVOJENI AMANDMANA NA
USTAV KANTONA SARAJEVO, KOJIMA SE OTVARA MOGUĆNOST IMPLEMENTACIJE
PRESUDA USTAVNOG SUDA, KOJE VEĆ GODINAMA STOJE KAO OBAVEZA KANTONALNIH
VLASTI U SARAJEVU. Nužnost ove ustavne reforme prevashodno se ogleda u
potrebi za provođenjem odluka Ustavnog suda FBiH, koji je u 17 slučajeva
utvrdio povredu prava i nadležnosti lokalnih samouprava s područja
Kantona Sarajevo, te nedvosmisleno utvrdio sukob nadležnosti između
Kantona, Grada i opština. No, sa implementacijom presuda i dalje ide
sporo.
SKROMNI REZULTATI NISU PRAĆENI SKROMNOŠĆU U PRIMANJIMA. 20
POSLANIKA SKUPŠTINE KS JE PROFESIONALIZOVALO SVOJ STATUS U SKUPŠTINI,
TJ. IMAJU STATUS ZAPOSLENIH I PRIMAJU PUNU PLATU PO TOM OSNOVU. I ta
plata se kreće do visine od skoro 5 prosječnih plata u Federaciji BiH ,
odnosno od 2000 do 4000 KM. U tom kontekstu spomenimo primjer poslanika
Skupštine Zeničko-dobojskog kantona, koji, od početka aktuelnog mandata,
nakon jednoglasno donesene odluke, ne primaju platu za svoj angažman u
Skupštini, što je gest visoke socijalne osjetljivosti i društvene
odgovornosti.
SKUPŠTINA KS ČITAV MANDAT FUNKCIONIŠE BEZ IZABRANOG
ZAMJENIKA PREDSJEDAVAJUĆE IZ SRPSKOG NARODA. Ovim se, na simboličkoj
ravni, krši ravnopravnost konstitutivnih naroda. A poseban problem je
što je u korjenu svega manipulacija izjašnjavanjem o nacionalnoj
pripadnosti. A izostanak ozbiljne rasprave o uzrocima ovog problema,
predstavlja svojevrsno „metenje pod tepih“, odnosno zatvaranje očiju
pred krupnim problemom koji zadire u samu suštinu političkog sistema u
BiH.
Ovaj, uz problem (ne)popunjenosti klubova naroda u Federalnom
parlamentu, paralelizam u radu predstavnickih i domova naroda,
asimetrično rješenje zaštite „vitalnih nacionalnih interesa“ u 2
entiteta, nacionalnu diskriminaciju u državnom parlamentu (odnosno
njegovom Domu naroda) i u procesu izbora za članove Predsjedništva
države, (itd.) problemi su za ozbiljnu raspravu o Ustavnoj reformi. Koju
bi trebalo povesti odmah nakon konstituisanja novih vlasti, nakon
izbora.
Ali nikakve rasprave neće biti, ili nikakvih pozitivnih
efekata rasprave, ako ne dođe do uozbiljavanja političke scene. A do nje
opet neće doći ako ne dođe do uozbiljavanja građana.
Jer: „Svaki
narod ima vlast kakvu zaslužuje“. Valjda će o tome i građani Sarajeva i
svi ostali, širom BiH, voditi računa kad, za nekoliko dana, izađu na
izbore.
Ana Lučić
Koordinator za odnose s medijima
ana at ccibh dot org
055 222 111
Karađorđeva 8, Bijeljina