27.11.2012
Izvješće o monitoringu rada Vlade i Skuštine Kantona 10 za 9 mjeseci 2012. godine Radni učinak zakonodavne i izvršne vlasti u Kantonu 10 ponovno obeshrabrujući.
23-mjesečna post-izborna agonija, okončana je 31.07.2012.godine izborom nove Vlade Kantona 10 i predsjedatelja Skupštine Kantona 10. Visoka nezaposlenost, loše stanje u gospodarstvu i javnim poduzećima, loše urađena privatizacija, niske plaće, sve veći troškovi života, „bolesno“ zdravstvo, iseljavanje lokalnog stanovništva, samo su neki od problema, sa kojima se nove vlasti u Kantonu 10 trebaju konačno ozbiljno uhvatiti u koštac, kako bi barem ostatak svog mandata iskoristili na dobrobit građana ovog Kantona.
No, devetomjesečni radni učinak zakonodavne i izvršne vlasti u Kantonu 10 je, na žalost, obeshrabrujući.
Skupština ni za devet mjeseci 2012.godine nije usvojila vlastiti Program rada, te je tako radeći neplanski i nepripremljeno, održala svega 6 zasjedanja, na kojima je usvojena svega 21 mjera, od kojih samo jedan zakon i to Zakon o izvršenju Proračuna za 2012.g. Unatoč činjenici da u siječnju, veljači i lipnju nije održana niti jedna sjednica, te da su efektivno na navedenim zasjedanjima radili nešto više od ekvivalenta jednog i pol radnog dana, istovremeno kršeći odredbe Zakona o Proračunima u FBiH, Zakona o zdravstvenom osiguranju FBiH, te vlastiti Poslovnik o radu, zastupnici su uredno u ovih devet mjeseci primali plaće, paušale I druge naknade, te su građane ovog kantona koštali ukupno 316.434,35 KM (neto!).
S druge strane, tehnička, odnosno, sada već stara Vlada Kantona 10, u 5 mjeseci do svog razrješenja nije se niti jednom sastala, održavši tako svega tri izvanredne (telefonske) sjednice na kojima su usvojene tri mjere, koje se tiču vremenske nepogode iz mjeseca veljače. Apsurd je tim veći što su članovi navedene Vlade uredno primili plaće i ostale naknade, te su građane ovog Kantona koštali 160.825.42 KM neto.
Nova Vlada Kantona 10 je za vrijeme svog dvomjesečnog rada (kolovoz i rujan) održala ukupno 5 sjednica, na kojima su članovi Vlade, sumarno, zasjedali nešto više od ekvivalenta jednog osmosatnog radnog dana, odnosno preciznije 10 sati i 35 minuta. Baš kao ni stara Vlada, ni nova Vlada nije usvojila Program rada za preostali dio 2012.godine, a Program rada za 2013.godinu se još uvijek nije našao na sjednicama Vlade.
Od 57 realiziranih mjera u dva mjeseca rada nove Vlade, 5% čine zakoni,a najveći broj se odnosi na odluke (39%) i rješenja (26%), koja se uglavnom tiču kadrovske politike (imenovanja, razrješenja i sl.) ili operacionalizacije proračunskih sredstava.
Od ključnih dokumenata, koji bi na neki način mogli poboljšati kvalitetu življenja u ovom Kantonu, a koje je Vlada usvojila i uputila u skupštinsku proceduru, pored prijedloga Proračuna za 2012.godinu, može se istaknuti nacrt Zakona o posredovanju pri upošljavanju i socijalnoj sigurnosti neuposlenih osoba u Kantonu 10. Vlada je na navedenim sjednicama također razmatrala i prednacrt Zakona o zaštiti na radu. Nova Vlada Kantona 10 je za svoj dvomjesečni rad ostvarila primanja u iznosu od 55.150,67 KM neto.
Time su tehnička i nova Vlada, građane Kantona 10 za devet mjeseci ukupno koštali oko četvrt milijuna KM, odnosno preciznije 215.976,09 KM (neto!).
Od ukupno 7 mjera, koje je nova Vlada uputila u skupštinsku proceduru u izvještajnom razdoblju, skupština je razmatrala i usvojila 6 mjera. Navedeno govori da Vlada još uvijek priprema i usvaja veoma skroman broj ključnih mjera, koje dalje upućuje na usvajanje u Skupštinu, no, možemo reći, da Skupština uglavnom dobro prati intenzitet rada Vlade. Ono što ovdje svakako treba spomenuti jeste i odgovornost same Skupštine, koja je izabrala ovu Vladu i koja bi kao takva trebala pozvati Vladu na odgovornost i poduzeti aktivnosti na intenziviranju njenog rada (npr. kroz iniciranje donošenja zakona i drugih strateških dokumenata, kao što su npr. Prostorni plan Kantona, Strategija razvoja Kantona, Strategija zapošljavanja, Strategija ruralnog razvoja I sl., te programa koji će značajnije utjecati na poboljšanje kvalitete života građana (primjerice u oblasti zdravstva, socijalne zaštite, školstva, zapošljavanja, poljoprivrede i sl.), a u skladu sa nadležnostima kantonalnih vlasti.
Kada je riječ o financiranju Kantona, netom nakon formiranja vlasti, umjesto razmatranja Proračuna za 2012.godinu, Skupština je usvojila 3. Odluku o privremenom financiranju za razdoblje od 01.07.-30.09.2012.godine, kojim je, po drugi put financiranje na kantonalnoj razini u tekućoj godini vršeno protivno Zakonu o Proračunima u FBiH. Proračun za 2012.godinu je konačno, po žurnom postupku, usvojen 14.09.2012.godine. No, iako je 11. mjesec već na izmaku, nacrt Proračuna za 2013.godinu se još uvijek nije našao ni na sjednicama Vlade, a kamoli Skupštine. Građani ovog Kantona se s pravom mogu zapitati, hoće li se ponoviti agonija oko usvajanja Proračuna iz 2012.godine (uz sve propratne posljedice na Kanton) ili će novoizabrana Vlada pokazati da može i želi zajedno sa Skupštinom djelovati na poboljšanju životnih uvjeta građana?
S druge strane, Izvješće o reviziji financijskih izvješća Proračuna Kantona 10 za 2011.godinu ukazuje na niz nepravilnosti uočenih u financijskom poslovanju proračunskih korisnika u Kantonu 10, te je, u skladu s time, u istom iskazano negativno mišljenje. Kanton 10 se tako svrstao među 6 od 9 kantona obuhvaćenih revizijom, koji su dobili negativno mišljenje revizora za 2011.godinu. Nova Vlada bi stoga, na temelju nalaza iz navedenog izvješća, trebala učiniti sve u svojoj moći i nadležnosti da postupa u skladu sa preporukama iz istoga, te da ne ponavlja greške svojih prethodnika, kao što su primjerice nedomaćinski odnosi spram, ionako skromnih, proračunskih sredstava.
Ana Lučić
Koordinator za odnose s medijima
ana at ccibh dot org
055 222 111
Karađorđeva 8, Bijeljina