22.05.2013
Rezultati monitoringa rada Parlamenta i Vlade FBiH za prvi kvartal 2013. POLITIČKA KRIZA U FEDERACIJI PARALISALA SVE INSTITUCIJE I OBEĆAVAJUĆE REZULTATE S POČETKA MANDATA PRETVORILA U KATASTROFU
Skoro je godinu dana od raspada vladajuće koalicije, a mi još živimo u vakumu stvorenom kombinacijom nevjerovatne neodgovornosti domaćih političara i Ustavnog rješenja koje pogoduje najrazličitijim opstrukcijama i blokadama. Teškoj političkoj krizi, koja drma Federaciju, ne nazire se kraj. Političari, opsjednuti svojim ličnim ili uskostranačkim interesima i međusobnim podmetanjima i obračunima, kao da ne vide da brod tone. I da je sve veći broj žrtava njihovog neodgovornog ponašanja. Brojka iz februara 2013. godine od 433.439 evidentiranih zaposlenih osoba u Federaciji BiH je najniža za posljednjih 7 godina. Paralelno, raste broj nezaposlenih. Od dana konstituisanja aktuelne Vlade FBiH, u prosjeku 271 nova osoba se svakog mjeseca nađe na spiskovima nezaposlenih. Ionako slabašna, privredna moć zemlje pada, kao i strana ulaganja u nju, siromaštvo je sve veće, jaz između bogatih i siromašnih i između političara i građana sve dublji.
I prvi kvartal 2013. godine, u Federacji je obilježen bezuspješnim pokušajima promjene Vlade i kršenjem Ustava. Nova parlamentarna većina, kojoj za provođenje zamišljenih promjena, nedostaje većina u Klubu Bošnjaka u Federalnom Domu naroda, pokušala je, na vanrednim sjednicama, održanim sredinom februara, smijeniti Vladu i razvlastiti postojeću do izbora nove. Ustavni sud je, međutim, ovih dana presudio da su odluke kojima Predstavnički dom na sebe preuzima ingerencije Vlade, u sukobu sa Ustavom.
POLITIČKE IGRE GOTOVO SU U POTPUNOSTI PARALIZOVALE VLAST. Konačni rezultat tromjesečnog rada Parlamenta FBiH je – 8 realizovanih mjera u Predstavničkom i 4 u Domu naroda. Što je u nivou realizacije na jednoj neambicioznijoj sjednici neke kantonalne skupštine.
FEDERALNI PARLAMENT PONOVO JE NAJNEEFIKASNIJA INSTITUCIJA VLASTI U DRŽAVI. Nakon početnog perioda uspješnog rada i Parlamenta i Vlade, kada su govoto svi statistički pokazatelji rada Parlamenta FBiH bilježili uzlaznu putanju, raspad vladajuće koalicije ponovo je Parlament FBiH pretvorio u najneefikasniju instituciju vlasti u zemlji. Povukavši, ovaj put, i Vladu.
OSTVARENI REZULTATI VLADE U PRVOM KVARTALU 2013. GODINE, NAJGORI SU U POSLJEDNJIH 6 GODINA. U prvom kvartalu 2013. godine Vlada Federacije je duplo manje vremena utrošila na zasjedanja u poređenju sa istim periodom prošle godine, a pri tome je u tekućoj godini realizovano čak 209 mjera manje, odnosno ostvaren je dramatičan pad od 43%.
Vlada Federacije BiH, između ostalog, odličan je primjer dokle dovodi politička iracionalnost i neodgovornost. Po rezultatima u prvoj polovini svog mandata, u više aspekata, najbolja do sada, još aktuelna Vlada Federacije ne samo da se pretvorila u najgoru, nego u noćnu moru iz koje se ne vidi izlaz.
POSMATRANO PO MINISTARSTVIMA, ZA NEKA OD NJIH VLADA KAO I DA NE POSTOJI. Bilježimo čak 9 ministarstava koja u prva 3 mjeseca 2013. godine na sjednicama Vlade F BiH nisu realizovala niti 10 mjera. Pri tome, tri od njih - Ministarstvo trgovine, Ministarstvo unutrašnjih poslova i Ministarstvo okoliša i turizma - realizovala su, na sjednicama Vlade, tek po dvije mjere za tri mjeseca.
POTPUNO JE ZANEMARENA OSNOVNA FUNKCIJA PARLAMENTA – DONOŠENJE ZAKONA. U prvom kvartalu 2013. godine Parlament Federacije BiH nije usvojio niti jedan zakon. Pri tome je u proceduri i na odluku Parlamenta čeka čak 80 zakona, među kojima su i zakoni koji su u parlamentarnu proceduru ušli još u prethodnom mandatu. Da ne govorimo o otprilike isto tolikom broju zakona koji se trebao naći u planu za ovu godinu.
Što se tiče Vlade, ona je za čitav prvi kvartal 2013. godine utvrdila svega 4 zakona. Što je 5 puta manje nego u istom periodu prošle godine.
I VLADA I OBA DOMA PARLAMENTA KRŠE OBAVEZE IZ AKATA KOJI REGULIŠU NJIHOV RAD. Ni jedna od institucija nije usvojila program svog rada za 2013. godinu, iako su to bile obavezne učiniti do kraja prethodne godine. Osim toga, od strane Vlade prekršen je i Zakon o Budžetima, nepodnošenjem u predviđenom roku Prijedloga Budžeta, te kašnjenjem sa usvajanjem Izvještaja o realizaciji Budžeta za 2012. godinu. Kršeći Uredbu o procesu strateškog planiranja, godišnjeg planiranja i izvještavanja u federalnim ministarstvima, niti jedno od 16 ministarstava Vlade Federacije BiH nije objavilo trogodišnji strateški plan rada ministarstva. A jedino je Ministarstvo unutrašnjih poslova objavilo svoj Izvještaj o radu za 2012. godinu i Plan rada za 2013.
ZA ZAISTA ZNAČAJNE TEME, OD ŽIVOTNE VAŽNOSTI ZA GRAĐANE FEDERACIJE, PARLAMENT NE NALAZI VREMENA. Tri tematske sjednice sa aktueliziranjem pitanja zapošljavanja, stanja u zdravstvu i pitanja mladih, inicirane početkom prošle godine, još uvijek su na stand-by-u. Na čekanju je također realizacija brojnih zaključaka proisteklih sa nekoliko održanih tematskih sjednica, kao i dodatne inicijative za održavanje tematskih sjednica.
STRANAČKI SUKOBI DOVODE U PITANJE USTAVOM DEFINISANE FORME IZRAŽAVANJA RAVNOPRAVNOSTI KONSTITUTIVNIH NARODA. Iako smo već duboko u drugoj polovini mandata aktuelnog saziva Parlamenta FBiH, u Domu naroda Parlamenta F BIH, zbog nepostizanja dogovora političkih stranaka, još uvijek je upražnjena pozicija potpredsjedavajućeg, za koju bi trebao biti predložen predstavnik Kluba delegata iz reda srpskog naroda.
ODLUKOM PARLAMENTA, NA PRIJEDLOG VLADE, NASTAVLJENO JE DALJNJE ZADUŽIVANJE FEDERACIJE. 300 miliona KM, koji se očekuju ove godine, od MMF-a i Evropske komisije, neće, nažalost, biti upotrebljeni za podsticanje privrednog razvoja zemlje i zapošljavanja, nego na začepljanje budžetskih rupa i održanje nerealne javne potrošnje. Posmatrajući, u ovogodišnjem Budžetu, koji je najviši do sada, ukupne rashode za plate i troškove zaposlenih koji se finansiraju iz Federalnog Budžeta, vidimo da je ova cifra povećana za 4.764.658 KM u odnosu na 2012. godinu i trenutno se planira u tu svrhu potrošiti 214.927.482 KM, što je skoro 10% ukupnog Budžeta.
POLITIČKA BLOKADA INSTITUCIJA ONEMOGUĆAVA BILO KAKVO POBOLJŠANJE KVALITETA ŽIVOTA GRAĐANA. S jedne strane imamo nefunkcionalnu Vladu, zabavljenu međusobnim sukobom dva nepomirljiva bloka unutar nje, a s druge strane, imamo blokadu unutar Parlamenta i onih mjera koje je Vlada donijela dok je bila funkcionalna i koje bi eventualno, da se sprovedu, mogle izazavati određena poboljšanja. Preko dvije trećine donošenih zakona, naime, čeka u parlamentarnoj proceduri, te građani ne mogu osjetiti bilo kakve pozitivne efekte od njih. Istovremeno realizacija donesenih strategija zavisi upravo od tempa donošenja novih zakonskih i podzakonskih mjera u ciljnim oblastima. Uz sve to, pored finansijske stabilnosti, konstatno je upitna i koorodinacija između kantona i federalnog nivoa, što je još jedan ozbiljan problem s kojim se suočava Federacija BiH.
USTAVNE PROMJENE NAMEĆU SE KAO NUŽNOST. Može se bez pretjerivanja reći da političke elite u BiH građane drže taocima svojih međusobnih obračuna i partikularnih interesa. Koristeći pri tome manjkavosti ustavnog uređenja zemlje, koje, očito, zahtjeva političare s mnogo više demokratske kulture, tolerancije i spremnosti na uvažavanja interesa drugih i kompromis. Nepostojanje takve demokratske kulture dovodi do disfunkcionalnosti sistema i ugrožavanja vitalnih interesa građana. Što dovodi do potrebe sveobuhvatnih Ustavnih promjena kojim će Federacija, ali i država u cjelini, biti organizovani na racionalniji i funkcionalniji način. Sa jasno definisanim mehanizmima za otklanjanje blokada. I uz istinsku zaštitu ljudskih prava svakog pojedinca. Te sa političko-administrativnim aparatom koji će od građana ove zemlje uzimati manje a davati im više. CCI, u tom kontekstu, podržavaju napore grupe eksperata koji su ovih dana predstavili prijedlog Ustavnih promjena u FBiH i izražavaju nadu da će ti prijedlozi naići na razumijevanje i rezultirati pozitivnim promjenama, u opštem interesu.
Ana Lučić
Koordinator za odnose s medijima
ana at ccibh dot org
055 222 111
Karađorđeva 8, Bijeljina