Saopštenje za javnost
Isprintaj stranicuPošalji na mail
Delicious Digg Facebook Google bookmarks LinkedIn Stumbleupon Twitter

28.05.2015

Rezultati monitoringa Vlade i Skupštine Hercegovačko-neretvanog kantona/županije za prvi kvartal 2015.

DOSADAŠNJI REZULTATI PREGOVORA I PONAŠANJE ČLANICA VLADAJUĆE KOALICIJE, UKAZUJE DA ISTU NA OKUPU DRŽI VIŠE IZRAŽENA NEZAINTERESIRANOST STRANAKA OPORBE ZA ULAZAK U VLAST, NEGO UNUTRAŠNJA KOHEZIJA KOALICIJE. Pritom, ni nedostatak međusobnog povjerenja, uvažavanja i sklonosti kompromisu, niti pogrešna usredotočenost članica nefunkcionalne koalicije, na podjelu vlasti i moći, umjesto na definiranje ciljeva, u kontekstu poboljšanja kvalitete života građana, i načina za njihovo ostvarivanje, nisu obećavajući početak novog četverogodišnjeg ciklusa. I mada stranke odgovornost za ovakvu situaciju i blokadu i u procesu konstituiranja vlasti i u radu institucija prebacuju jedna na drugu, nevinih u toj priči, nema. Svatko snosi svoj dio odgovornosti.
ČEKANJE NA IZBOR NOVE VLADE, DOVODI DO GUBLJENJA DRAGOCJENOG VREMENA I NEADEKVATNIH REZULTATA VLASTI U OVOM RAZDOBLJU. I Vlada, a i Skupština (naročito nakon 1.4.), su svoj rad, u dosadašnjem dijelu godine sveli na minimum, čekajući na rasplet stranačkih pregovora o imenovanju nove vlade. Pritom, rezultati u prethodnom razdoblju ne ostavljaju nikakav prostor za smanjenje intenziteta rada. Naprotiv! Dugovi Vlade, iz prethodnih godina, prema građanima ove županjie, su ogromni. Spomenimo samo činjenicu da je od 36 zakona planiranih za realizaciju u prethodnoj godini u finalnom obliku prijedloga realizirano tek njih 8. A da je skoro tri četvrtine od ukupnog broja planiranih mjera ostalo nerealizirano,što ne da ne ostavlja nikakav prostor za smanjivanje intenziteta rada, nego bi odgovorne političare nagnalo na povećanje intenziteta rada u ovim mjesecima, kako bi, odlazeći, pokazali bar malo poštivanja prema građanima, koji se suočeni s rezultatima te vlade mogu osjećati jedino prevarenima.
SKUPŠTINA HNŽ/K JE, U PRVOM KVARTALU 2015. KONAČNO DOVRŠILA PROCES SVOG KONSTITUIRANJA, ALI SE NESPOSOBNOST VLADAJUĆE KOALICIJE DA IZABERE VLADU ODRAZILA NA REZULTATE RADA OBJE OVE INSTITUCIJE U POSTIZBORNOM RAZDOBLJU. Računajući i nastavak 6. redovne sjednice održan 1.4.2015., Skupština HNŽ/K je u dosadašnjem dijelu 2015. godine (dakle za skoro punih 5 mjeseci) održala 3 sjednice, na kojima je provela efektivno 11 sati i realiziravši 20 mjera, među kojima i jedini zakon usvojen u ovom razdoblju. Vlada, s druge strane, od 27. Veljače održava samo izvanredne i telefonske sjednice, ali ne i redovitene, čime utječe i na svoje ali i na rezultate Skupštine, jer je, u pravilu, obrađivač najvećeg broja mjera o kojima Skupština raspravlja.
U PROMATRANOM RAZDOBLJU ZABILJEŽENI SU I ODREĐENI POZITIVNI POMACI. Skupština HNŽ/K, u novom sazivu, je napravila značajan iskorak, usvojivši, u redovitoj proceduri, godišnji Program rada za 2015. godinu, koji je sama kreirala, uvažavajući sugestije, među kojima su i one dobivene od CCI-a, da prekine sa praksom čekanja i prostog preuzimanja vladinog programa. Ovo je prvi put od 2008. godine, kako je Skupština kreirala vlastiti program (a ne samo zaključkom preuzela Vladin), a čin je tim vredniji što je na ovaj način – nažalost, tek teoretski – omogućila i Vladi u „tehničkom mandatu“, da radi u skladu sa voljom novog saziva Skupštine, koji je na posljednjim izborima dobio mandat da predstavlja građane u naredne 4 godine. Na žalost, bez rada Vlade i Skupštine na realizaciji mjera iz ovog programa, on ostaje tek mrtvo slovo na papiru.
INAČE PROGRAM RADA SKUPŠTINE JE USVOJEN TEK ZADNJEG DANA 1. KVARTALA I OBIMOM JE VRLO SKROMAN. Poslovnik o radu Skupštine HNŽ/K ne definira rok do kada se ovaj dokument mora usvojiti, što je, očito, propust, koji je potrebno otkloniti, iako bi u zemlji u kojoj institucije i pojedinci na vlasti pristupaju svojim obvezama sa više odgovornosti, formalno uobličavanje obveze kako je program rada za neku godinu potrebito usvojiti prije njenog početka, bilo, blago rečeno, nepotrebno. S druge strane, kreatori skupštinskog programa rada su ili bili skeptični u svezi brzine formiranja nove vlade HNŽ/K, te time i sposobnosti Vlade da pravovremeno pripremi veći broj zakona, u 2015. godini, ili su rješenje za dosadašnju lošu realizaciju programa rada institucija vlasti u HNŽ/K, umjesto u povećanju učinkovitosti i produktivnosti, našli u – drastičnom smanjenju broja planiranih zakona. Program rada Skupštine za 2015, naime, u sebi sadrži svega 43 mjere, od čega su tek 14 zakoni. Radi se o najmanjem broju planiranih zakona do sada, tri puta manjem od prosjeka godišnjih planova zakonodavne aktivnosti u prethodnom mandatu.
JOŠ JEDNA POZITIVNA STVAR U NOVOM SAZIVU SKUPŠTINE HNŽ/K - U NOVOM SAZIVU, KOLEGIJ SKUPŠTINE IMA U SVOME SASTAVU PREDSTAVNIKE SVA TRI KONSTITUTIVNA NARODA. Za razliku od prethodnog mandata kada zastupnici iz rada srpskog naroda nisu imali svoga predstavnika u kolegiju Skupštine, novi saziv je ispoštivao ovu poslovničku obavezu. 
VLADA HNŽ/K NIJE USVOJILA PROGRAM SVOG RADA ZA 2015. GODINU A PODATCI IZ PRETHODNA 2 MANDATA, O VREMENU USVAJANJA PROGRAMA RADA I STUPNJU NJIHOVE REALIZACIJE, GOVORE KAKO VLADA HNŽ/K U KONTINUITETU IMA NEPRIHVATLJIV ODNOS PREMA OVOJ POSLOVNIČKOJ OBAVEZI I DA, ENORMNIM KAŠNJENJIMA, OBESMIŠLJAVA OVAJ KLJUČNI ALAT ZA PODIZANJE UČINKOVITOSTI RADA I FOKUSIRANOST TOG RADA NA KLJUČNE PROBLEME. U posljednjih 9 godina, godišnji program rada Vlade nijednom nije usvojen prije početka godine na koju se odnosi, usvajan je u četvrtom, šestom, pa čak i na samom kraju osmog mjeseca, a 2011. nije uopće usvojen. Rezultati su adekvatni takvom ponašanju u startu – realizacja godišnjih planiranih obveza kreće se od 18% u 2013. do 26% u 2014. godini. S druge strane, činjenica da u šesti mjesec ulazimo sa vladom u “tehničkom mandatu”, najbolje govori o potrebi kako se u ovakvim situacijama ne čeka nova vlada, jer se to čekanje, na žalost, najčešće oduži, nego da se obveze, kao što je usvajanje programa rada ili donošenje Proračuna izvršavaju na vrijeme i prema predviđenoj proceduri. 
PRORAČUN HNŽ/K NIJE USVOJEN U ZAKONSKI ODREĐENOM ROKU. Proračun HNŽ/K za 2015. g. nije usvojen do kraja 2014, čime je prekršen Zakon o proračunima u FBiH. Financiranje u prvom tromjesečju 2015, osigurano  je Odlukom o privremenom financiranju za 1. kvartal. Proračun HNŽ/K za 2015. g. nije usvojen ni do krajnjeg datuma isteka odluke o privremenom financiranju, što je zadnji rok koji navodi Zakon, nakon čega se gasi redovito proračunsko financiranje. Usvojen je, međutim, dan kasnije, što predstavlja ilustraciju još jednog od oblika neprihvatljivog ponašanja naših političara – završavanje stvari u zadnji trenutak ili čak nakon toga,što zbog nepostojanja mehanizma odgovornosti i sankcija za kršenje propisa, prolazi bez ikakvih posljedica.
Inače, odgovornost je,  obzirom da je Zakon vrlo precizno postavio rokove za svaku od institucija i svaki od koraka u donošenju Proračuna, lako locirati i ona je, prije svega na Vladi. Vlada HNŽ/K je, naime, umjesto do 01.11 2014, do kada je najkasnije trebala Skupštini podnijeti prijedlog Proračuna isti utvrdila po prvi put tek 26.02.2015.
PORED TOGA ŠTO SE KASNILO SA IZRADOM PRORAČUNA, ISTI NIJE NI KREIRAN NA DOVOLJNO TRANSPARENTAN NAČIN. Kao i svih dosadašnjih godina, građani ni pri kreiranju Proračuna za 2015. godinu nisu imali prigodu reći svoje mišljenje. Naime, Proračun je kreiran i usvojen bez šire javne rasprave.
SKUPŠTINA HNŽ/K JEDINA JE OD RIJETKIH INSTITUCIJA VLASTI U BIH BEZ FUNKCIONALNE WEB STRANICE. Uopćeno gledajući, najveća zamjerka po pitanju transparentnosti Skupštine, koja je inače na prihvatljivoj razini, odnosi se na uskraćivanje mogućnosti detaljnog informiranja građana o radu Skupštine na najefikasniji način, odnosno posredstvom web stranice. Inertnost Skupštine po ovom pitanju, čije se rješavanje godinama odlaže, je naprosto neshvatljiva, naročito kada se ima u vidu kako ovaj projekt ne iziskuje velike financijske izdatke, nego bi, naprotiv, mogao napraviti značajne uštede.
IGNORIRAJUĆI ZAHTJEVE GRAĐANA, IZRAŽENE I NA PROTESTIMA PROŠLE GODINE, ALI I, U RAZNIM PRIGODAMA, NAKON NJIH, VLADA I SKUPŠTINA HNŽ/K I DALJE NE RADE NIŠTA NA IZMJENI PROPISA KOJIMA BI SE PREKINULA PRAKSA DIJELENJA „BIJELOG KRUHA“, ODNOSNO ISPLATE PUNIH PLAĆA POLITIČARIMA I DO GODINU DANA NAKON ISTEKA MANDATA. I pored kontinuiranog pokretanja inicijativa za smanjivanjem ili ukidanjem privilegija političara, koje su u naskladu sa socijalno-ekonomskim stanjem u zemlji, a i sa rezultatima njihovog rada, taj rezolutni stav javnosti odbija se provesti u djelo, čime predstavnici vlasti demonstriraju vlastitu socijalnu neosjetljivost.
VLADA HNŽ/K POKAZUJE TENDENCIJU PONAŠANJA KOJA OZBILJNO DOVODI U PITANJE NJENU TRANSPARENTNOST. Umjesto da svaka sjednica bude pravovremeno najavljena, materijali za nju dostupni javnosti, kako bi ista mogla reagirati i dati svoje eventualne sugestije, a odmah nakon sjednice javnost bila upoznata sa sadržajem te sjednice, javnost mjesecima nije upoznata sa osnovnim podatcima o radu Vlade. Zapisnici sa sjednica javnosti su dostupni sa višemjesečnim zakašnjenjem, pa smo se našli u situaciji kako su, na pragu 6. mjeseca 2015, posljednji zvanični podaci o radu Vlade (u formi usvojenog i javnosti dostupnog zapisnika), sa sjednice od - 26.02.! Takav stupanj neodgovornosti i netransparentnosti je krajnje neprihvatljiv. I nadamo se kako će i ova kao i neke druge negativne prakse iz dosadašnjeg rada Vlade HNŽ/K uskoro biti ukinute i Vlada, u novom sazivu, početi svoj posao raditi ozbiljno, odgovorno i transparentno.

naslov

Ana Lučić
Koordinator za odnose s medijima

e-mailana at ccibh dot org
telefon055 222 111
adresaKarađorđeva 8, Bijeljina